Borduurwerkjes

 
Vroeger hield ik niet van borduurwerkjes. Toen zag ik eens een borduurpakket met een elfje, ik geloof uit de moeder aarde serie en ik was verkocht. Ik was volgens mij 14 jaar toen ik daar aan begon. Het is eigenlijk nooit afgekomen, ik had ergens een fout gemaakt en moest veel uithalen, daar had ik geen zin in. Later ben ik begonnen met een groot bloemenalfabet van Marjolein Bastin. Die heb ik wel afgemaakt. Ik was toen net gestopt met roken en moest iets om handen hebben om niet gek te worden. Het borduurwerk was in 3 maanden klaar, het is ongeveer een A3 formaat. En ondertussen had ik geen zin meer in een sigaret. Later ben ik weer eens met een Marjolein Bastin borduurding begonnen maar ook hier heb ik een foutje gemaakt en hij ligt nog steeds onafgemaakt op zolder. Komt ooit wel. Ik ben wel fan van Marjolein Bastin van vroeger uit, maar niet zo van de meeste borduurpakketten, ik vind ze een beetje druk. En alle merchandising om haar heen ben ik ook niet zo dol op. Haar tekeningen komen op papier toch het beste tot zijn recht. Eigenlijk was ik vroeger gekker op haar kunst dan nu maar ik blijf het fantastisch vinden dat iemand zo getalenteerd is, al dan niet helemaal mijn smaak.
Zo ook, maar dan omgekeerd, met borduren, eerst vond ik het niets. Toen vond ik het beperkt wat. Maar merklappen dat vond ik helemaal verschrikkelijk. In één kleur. In de pakketten van Marjolein zitten heel veel kleuren voor de mooie overgangen. Maar in één, hooguit twee kleuren borduren? Bah. Saai.
Later kon ik de moeite die in het maken van zo’n lap gaat zitten wel waarderen. En ineens, na een paar jaar, is het onvermijdelijke gebeurt. Ik heb een merklap-achtig-ding geborduurd. In twee kleuren. Want dat staat wel zo mooi rustig. Met allemaal kleine friebeltjes overal, maar in dezelfde kleur als de rest dus. En het allerergste, met kerstboompjes. Ik hou wel van kerstbomen hoor, tijdens kerst in de kamer met lichtjes en ballen maar niet afgebeeld op van alles en nog wat. Maar dit sprak me toch aan. En je moet af en toe wat anders proberen natuurlijk.
Ik had ook een nieuwe lijst gekocht voor dit borduurwerkje. En net besefte ik dat het helemaal niet staat. Het linnen is al wat ouder en een beetje geel. En de lijst is spier en spierwit. En het bonnetje van de lijst die zat nog in de plastic tas. En de plastic tassen gaan hier allemaal in de la om te worden gebruikt als de kattebak verschoond wordt. En net die tas heeft Mr. Big gepakt gisteren en daar zaten dus allemaal kattebakkorreltjes in met nouja, je snapt hem. De lijst zal ik wel op mijn zolder gaan gebruiken, ik koop wel een nieuwe lijst. Zo pinnig ben ik nou ook weer niet.
 
 
:: ik besef me net ineens dat ik ook geen roze spullen wilde voor Pinda. Ik wilde haar vooral niet van top tot teen in het roze hebben dus riep ik naar iedereen die luisterde en niet luisterde dat ik niet van roze hield. Dat is makkelijker want dan krijg je echt geen roze dingen. Nu zal ik haar nog steeds niet van top tot teen in het roze steken maar roze neemt de handel hier wel over. Haar spijkerbroek heeft roze stiksels, haar riem is roze en haar t shirt heeft bloemen in onder andere roze. Maar ze heeft een bruin vest erover dus het valt weer een beetje mee.
2 thoughts on “Borduurwerkjes

  1. Hallo,

    Jaren geleden heb ik het bloemen alfabet die jij geborduurd hebt ook zelf gemaakt voor mijn oppas….nu zoveel jaren later zou ik hem nog een keer willen borduren voor mijzelf. Helaas heb ik het patroon niet meer, zou jij mij daar aan kunnen helpen. Uiteraard tegen betaling!
    Met vriendelijk groet,
    Ina van Heereveld

Geef een reactie

