Uitbreiding

 
Nee hoor, geen baby op komst. Maar we hebben de kookgerei-familie uitgebreidt met de actifry! Dit ding was mij aangeraden door de diabetesverpleegkundige. Haar man heeft ook diabetes en hij kon dus geen, of heel beperkt patatjes eten. Datzelfde heb ik ook. Als ik patat eet dan schiet mijn bloedsuiker omhoog en, erger nog, hij blijft heel lang stijgen. De vetten in het frituurvet zorgen daarvoor, de aardappels op zich nog niet eens zo.  Die vetten zijn langzame koolhydraten, ze kunnen uren energie afgeven, ter vergelijk, rijst is binnen anderhalf uur weg. Wij eten dus veel rijst de laatste tijd.
De actifry dus. Mijn diabetesverpleegkundige had er hele goede ervaringen mee. Ze gebruikt hem zeker 3 a 4 keer per week. Je kunt er wel wat meer mee maken dan alleen patat hoor. Als je verse patat wilt dan gooi je een kilo patat erin, een maatschepje olie (ongeveer een eetlepel) en na 40 minuutjes heb je heerlijke patat. Als je diepvriespatat gebruikt dan hoef je zelfs geen olie toe te voegen want die zijn al voorgefrituurd. Het werkt net zoals een hete lucht oven, met warme lucht dus. Maar als verschil dat er een schep doorgaat waardoor de frietjes constant omgeschept worden en dus heel gelijkmatig bruin worden. Het smaakt natuurlijk wel wat anders dan gewoon friet. Ze zijn iets droger dan gewoon friet maar nog steeds heel smakelijk.
Ik heb net mijn bloedsuiker gemeten, ik moet onder een waarde zitten van 9 na het eten. Het liefst natuurlijk minder. Bij gewone patat zat ik op 15,9 en nu op 8.5. Een heel verschil. Iets hoger dan dat ik wil maar ik heb natuurlijk meer frietjes gegeten dan ik normaal aan aardappels doe. Als ik dat aanpas, gewoon echt groenten en vlees en een kleinere portie friet neem dan zit ik heel mooi met de waardes.
 
Deze week zal de actifry nog veel gebruikt worden. Er zat ook een receptenboekje bij met daarin bijvoorbeeld provençaalse gamba’s, gebakken bloemkoolroosjes met appel, rozijnen en kerrie, sperziebonen smoorschotel met verse salie, peer en pinda’s, kipstukjes met sperziebonen, ananas en grove mosterd (krijgen jullie al honger?) en nog veel meer. Ik vermaak me wel deze week!
Geef een reactie

