Fristi en bonen

Ze dronk ranja fristi met een rietje, mijn Sofietje Pinda…

Pinda drinkt niet zo heel veel de laatste tijd. Een paar slokjes melk, wat ranja of sap. Tot ik wat bedacht! Rietjes! Maar wat moet je ontzettend opletten dan. Ik heb zo’n houder voor pakjes drinken anders knijpt ze veel te hard in het pakje met alle gevolgen van dien maar owee als het drinken bijna op is, dan zet ze gewoon net zoals met de fles het pakje ondersteboven aan haar lip. Drinken onder supervisie dus.

Ik heb nog een vraagje voor alle moestuiners onder ons. Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar hier schiet die moestuin niet op. Alles wat ik in mijn kasje kweek gaat goed maar als het buiten moet ontkiemen dan is het wachten tot je een ons weegt (en echt, dat kan heel lang duren bij mij). Spinazie die in maart gezaaid is is nog niet noemenswaardig aanwezig, pluksla en lolo bionda komt gewoon niet op. Sperziebonen waar ik vorig jaar zo’n succes mee had, die laten niet eens een groen plukje zien. Hoe gaat het bij de rest van tuinminnend europa? Doe ik iets verkeerd?

10 thoughts on “Fristi en bonen

  1. Hier in Zuid Frankrijk zelfde probleem.
    Voorgezaaid in maart binnen en alles vloog de grond uit. Nu alles buiten maar de tomaten halen de anderhalve centimeter nauwelijks en de ijsbergsla is niet verder dan een paar kiemblaadjes en die hadden ze een maand geleden ook al. Peultjesplantjes mogen de naam niet eens hebben en de peperplantjes verdommen het helemaal om de grond uit te komen. Veel verdwijnt spontaan, al of niet geholpen door de slakken en zelfs die zijn er niet veel.
    Karma? aardstralen of gewoon een slecht seizoen?
    Alleen de rozen, dat is een weelde dit jaar. De struiken hangen zwaar van de bloemen.
    Geduld en vaker naar de markt.

  2. Ik moet eerlijk bekennen dat wij de sla als plantje hebben gekocht. En onze moesbak staat op een balkon op het zuiden, uit de wind. Dat wil dus wel groeien! Ook de tomaten hebben we als plant gekocht, maar dat vooral omdat het met de zaadjes inderdaad niet wil lukken…..
    Ik wijt het vooral aan het koude voorjaar. Voorgaande jaren waren dan ook wel bijzonder warm, heb ik begrepen. Misschien is dit wel de normale gang van zaken…

    • @Maaike: Het weer ging de goede kant op dus wie weet! Ik blijf gewoon hoop houden. Maar ook denk ik dat de merels in de omgeving zich flink te goed hebben gedaan aan de zaadjes.

  3. Ik heb ook pluksla (rode eikenblad) begin april gezaaid. Hebben het 3 weken geleden al gegeten. Moet zelfs weg plukken anders wordt de bak te vol. De rest van de sla (Milan, Hilde II en Meikoningin) groeien als “kool”.
    Kunnen ook bijna geoogst worden. Bieten, wortelen en tuinraap komt ook goed op.
    De rest zoals paprika, tomaat en komkommer doen het echt niet goed. De plantjes zijn heeeeel erg klein, maar sinds 1 week komen er wel blaadjes bij. Ze gaan alleen nog niet de lucht in.
    Misschien toch gewoon veeeeeeeel geduld hebben en er niet de hele tijd naar kijken.
    Ennehhh het mooie weer komt er nu toch eindelijk aan.

    Dikke kus,

    Simone

    • @Simone: ben helemaal jaloers… mijn sla is nog maar 3 mm. Jouw tuin ligt dan ook op het zuiden meen ik, de mijne op het noord westen. Gelukkig doet jouw pompoem het heel erg goed, de komkommers voor jou hebben nu hun eerste echte blaadjes gekregen!

Geef een reactie

