Moestuintjesgeluk

Ik moest geduld hebben zei iedereen. Gelukkig maar want ik begon echt te twijfelen aan mijn moestuin-vingers. Misschien waren ze niet meer groen?

:: moesbak 6 juni

Alles mislukte leek het wel, alleen wat ik in het kasje kweekte sloeg aan. Tot ik het buiten neerzette. Dan werd het geel, geler, geelst. De stamslabonen waar ik vorig jaar zo’n succes mee had kwamen niet eens op. Uit diepgravend onderzoek bleek dat ze verschimmelden in de grond. Nog nooit meegemaakt in mijn tweejarige moestuin ervaring.

:: Moesbak 13 juni

Vanaf 6 juni heb ik de bak weer helemaal veranderd. Ik liep tegen een flinke al gekweekte tomatenplant aan en heb die linksbovenin gezet. De stamslabonen heb ik binnen opgekweekt en ernaast gezet. De doperwten deden het al redelijk en ernaast staat een nieuwe komkommer, binnen opgekweekt en daarna netjes afgehard buiten, steeds iets vaker en langer totdat ik dacht dat hij wel gewend was. Eronder staan bosuitjes, wortels, krulsla en pluksla. Daar weer onder staat het koolplantje dat eerst linksboven stond, daarnaast mijn zorgvuldig opgekweekte tomaat, dan veldsla en kropsla. De veldsla en pluksla zijn opnieuw ingezaaid nadat ik eerst veel grond weggehaald heb en vervangen heb door een nieuw mengseltje potgrond met een klein beetje compost.

:: moesbak 20 juni

Whoooohoooo! Alles gaat ineens groeien! Heb ik dan toch nog groene moestuin vingers? Of komt het gewoon door het zonnetje…

:: moestuin 27 juni

Hehe. Ik geniet. Dit is moestuingeluk in de zuiverste vorm.

De bosuitjes zijn ondertussen al gegeten en weer aangevuld. De doperwtjes, daar zijn er al wat van geplukt. Ik zie eindelijk hele kleine bloembeginseldingetjes bij de tomaten en komkommers. De krulsla heeft het ineens begrepen en de andere slaatjes ook. De stamslabonen gaan ineens groeien. Alleen het kooltje blijft nog een beetje achter. Maar nu het volgende. Ik heb 4 soorten tomaten in de tuin staan. Een kerstomaat, die staat links bovenin. Dan nog tiny tim, moneymaker en nog een waarvan het zakje leeg was en ik die heb weggegooid en nu niet meer weet welke. Twee soorten zitten elk in een bak aan de schutting. En de ander zit hier in de moesbak. Jaja. Je raadt het al. Ik weet niet meer welke waar zit. Wordt nog een verassing dus! Want die in de moesbak doet het veel beter dan die aan de schutting…

Oja Pap, welke tomaten had jij ook al weer voorkeur voor? Die zitten hier geloof ik niet bij, maar die kan ik volgend jaar vast wel kweken…. als ik dan nog mijn groene-moestuin-vingers heb. En Simoon, is jouw komkommer veilig aangekomen?

4 thoughts on “Moestuintjesgeluk

  1. Waar geduld al niet naar toe leidt.De natuur gaat toch echt z,n eigen eigenwijze gang.Het ziet er allemaal erg leuk uit en hopenlijk is het ook goed te eten allemaal.

    Veel succes verder!!!

    Liefs,Opa H en Oma J
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

  2. ja dat had ik ook ja, niks kwam d’r uit de grond. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er minder energie in steek, maar toch, groeien moet t vanzelf doen, toch? Al 2 maanden zitten er bij mij bloemetjes in de tomaten, maar that;s it. waarschijnlijk bevroren of zo.
    Mijn kolen doen het wel goed, en erwtjes, 1 komkommer 1 augurk en dat was het wel. Volgend jaar een nieuwe poging voor mij

Geef een reactie

