Storm

Gisteren kijk ik als een dom schaap naar de satelietbeelden op buienradar en weerplaza, om het noodweer af te wachten. Niet dat ik er bang voor ben, juist niet. Maar ik heb het warm, Pinda heeft het warm, de katten hebben het warm, mijn huis heeft het warm. Ik wil onweer dat ervoor zorgt dat het niet zo drukkend is. Ik wil regen voor de tuin, om de muren en dakpannen af te laten koelen, om mij af te laten koelen. Vaak is het met onweer/noodweer zo dat dat heel rustig aan dit plaatsje voorbijtrekt waardoor wij nog vaak twee dagen in de verstikkende warmte zitten. Telkens maar weer druk ik op vernieuwen om zeker te weten dat het nu niet aan ons voorbijtrekt.

Ik kijk naar buiten vlak voordat ik Pinda ’s middags naar bed wil doen en ik zie een hele donkere lucht, met wolken die heel hard langstrekken. Ik doe alvast één deur van de twee dicht, laat Mik en Nona nog aan hun lijntje buiten en zeg tegen Pinda dat ze naar bed gaat. Bovengekomen zet ik alvast de ramen open want het waait lekker. Ik draai me om naar Pinda en wordt bijna omvergekegeld door een windvlaag die door het raam komt. Pinda bang, ik schrik en de pui staat nog half open met de katten! Ik zet Pinda snel op de overloop met alle deuren dicht, het raam vond ik even geen prioriteit. Ik sjees naar beneden terwijl ik haar toeroep dat ik zo terug kom. De katten waren al in alle staten en net voor de eerste regendruppels doe ik de deur dicht. Ondertussen staat Pinda boven de longen uit het lijf te gillen want de wind giert door het huis. Snel weer naar boven en alle ramen dicht. Ik kijk vanaf haar raam naar buiten en zie nog net het kleine dakraampje van onze achterburen door de lucht vliegen. Onze achterburen die alles open hebben gezet en zelf niet thuiszijn. Hun nieuwe rolgordijnen wapperen uit het raam en op zolder regent het rechtstreeks naar binnen. Ook zie ik twee deuren bij hen vandaag de schutting half uit het lood. Ik ga lekker met Pinda op ons bed zitten en zie bij een ander huis waar ze bezig zijn met het vervangen van de kozijnen een van de twee mannen nog op de steiger staan, bij de eerste harde donderknal springt hij bijna door het raam naar binnen. Het raam waar nog net geen kozijn of glas in zit.

Dit alles gebeurde in 5 minuten. Ongelooflijk. Ik kom later beneden en zie dat een paar flinke takken van de boom van de buren op onze veranda liggen. En ik heb een ongelooflijke grote hoop verdroogd kleefkruid in mijn tuin liggen. Onze vuilniscontainers zijn omgevallen. Verder helemaal niets. Alles is nog heel, al heeft de acacia wel een beetje schade opgelopen en liggen sommige planten een beetje plat. Terwijl er overal om ons heen grote delen van bomen afgeknapt zijn, sommige zelfs met wortels en al uit de grond gerukt. De brandweer uit een naastgelegen dorp is onafgebroken bezig om alles op te ruimen. Dat naastgelegen dorp heeft niets van het weer meegekregen hoorde ik. Dus kwamen ze hier maar helpen.

En ik wilde het alleen maar een beetje minder drukkend en koeler hebben….

4 thoughts on “Storm

  1. Hier precies hetzelfde. Ik ging door het huis om alles open te zetten en toen het laatste raam open stond kon ik als een malle weer hetzelfde rondje doen om alles dicht te doen…

  2. Gelukkig dat het bij jullie meegevallen is maar was het zeker wel behoorlijk
    schrikken.Arme Pinda,die had geen idee wat haar overkwam.Dikke kus van
    opa en oma.Wij hebben op internet gezien wat een ravage het in jullie plaats was,dat was niet misselijk. Hier in het hoge noorden heeft het wel gespookt,maar is er geen schade.Alleen de stad Groningen heeft behoorlijk wateroverlast gehad. Gelukkig is het nu wel een stuk koeler.

    Veel liefs,
    Opa H en Oma J.
    xxxxxxxxxxxxxx

Geef een reactie

