Vlinders

Ik heb een stel aliums in de tuin die zomers bloeien, de precieze soort is mij even ontschoten maar het is vast geen zeldzame alium. Ik ben helemaal gek op aliums! Ik heb de ontzettend grote aliums ook in de tuin maar die waren dit jaar geen succes, zal vast aan alle nachtvorst gelegen hebben, de hyacinten en blauwe druifjes die ik ooit geplant heb waren ook al nergens te bekennen.

Maar deze aliums hebben helemaal geen last van vorst, zeker niet nu. En er komen heel veel vlinders op af. Vandaag had ik weer eens een dagpauwoog op bezoek. Dat was toch wel weer eens leuk om te zien na alle koolwitjes en bruine motachtige vlinders die ik ineens in de tuin heb. Die bruine vlinders krijg ik niet goed op de foto, die willen niet stil zitten. Ik vermoed dat het processierupsvlinders zijn, we hebben hier ineens veel processierupsen, maar zeker weten doe ik het niet. Als ik ze vergelijk met foto’s op diverse vlinderpagina’s dan lijken ze er wel op maar net niet genoeg om het met zekerheid te zeggen. Maar toch mis ik heel veel vlinders. Ik weet nog dat ik vroeger overal vosjes, atalanta’s en blauwtjes zag en ook veel meer dagpauwogen. Misschien ligt het aan mijn tuin, de tuin bij mijn ouderlijk huis was veel groter en had een grote vlinderstruik, mijn moeder plantte de tuin zo dat het aantrekkelijk was voor vogels en vlinders, ik plant alles zodat het aantrekkelijk is voor mij, en dat is toch een  klein verschilletje. Al denk ik dat ze mijn tuin ook wel zou kunnen waarderen.

Pinda vindt het allemaal prachtig. Ze wil steeds kijken maar is veel te enthousiast, vlinders zijn niet zo gesteld op aaien. Dus draag ik haar naar buiten als het spitsuur is bij de bloemen, dan moet ze stil zijn. Dat zegt ze dan ook de hele tijd tegen zichzelf, als herinnering. Ze vindt het allemaal zo spannend en leuk, soms schiet haar stemmetje helemaal uit terwijl ze zichzelf tot stilte maant.

2 thoughts on “Vlinders

  1. Dank voor je reactie, alle stukjes rust zullen welkom zijn! Wat goed ingeschat dat ik juist die rust zo nodig zal hebben.
    En je foto hierboven past daar ook weer helemaal bij. Al ga ik nu, met een kopje koffie, van ons eigen uitzicht genieten. Even stil maken in mezelf en dan ontvang ik vast wat van de rust die je hebt gestuurd.

Geef een reactie

