Leerling schilder

Ik schilder veel op het moment. Niet het leuke, artistieke soort want daar ben ik niet zo goed in maar meer in de zin van kozijnen en deuren. Als je de vorige zin leest dan zou je denken dat ik meerdere kozijnen en deuren aan het schilderen ben maar het is meer dat ik hetzelfde kozijn en dezelfde deur meerdere keren schilder. Want ik vond het wit te wit. Gisteren ben ik met Pinda door de regen gefietst met een stuk wandtegel in mijn handtas en heb ik in de bouwmarkt allerlei kleuren wit erbij gehouden. Ik heb wat met kleuren, ik onthoud kleuren. Ik kan blindelings zeggen of die tint bij die andere tint staat. Dagen hebben bij mij kleuren, gevoelens hebben kleuren. Ik kan een rode dag hebben op de vrijdag terwijl de vrijdag normaal echt lichtblauw is met een beetje zachtgroen. Stukje associatie. Ik heb nooit gezegd dat ik helemaal normaal ben, maar dan, wat is normaal?

Ik heb dus wat met kleuren. Maar wit bij wit passen dat kan ik niet. Niet blind tenminste, waar mij dat prima lukt met andere kleuren. Er zijn zoveel tinten wit met zo weinig verschil. Maar nu heb ik de goede kleur gevonden. Het kozijn is weer geschuurd en ontvet, de vloer is volledig afgeplakt want ik ben er eindelijk achter dat ik niet vlekvrij kan schilderen (alle vooruitgang is vooruitgang al duurt het soms ontzettend lang voor het duppie valt). Maar ik wil ook nog de letterbak van Pinda schilderen want daar zat hetzelfde witter dan wit op. En die ene muur in de kamer die groen is, die wil ik grijs hebben. En de streepjesmuur in Pinda’s kamer zou al zeker anderhalf jaar lang groen kunnen zijn. En de gang die we met de verkeerde kleur bijgestipt hebben (wat we wisten, maarja, weer wit hè, ik dacht dat het wel kon). Teveel dus om in een dagje af te krijgen. Ik heb dus iemand aangenomen als staigair. Bij gebleken geschikheid promoveert ze tot het schilderen met echte verf, voor nu hou ik het op een kwast en water.

 

Enne, de laatste week is begonnen! Willen jullie nog stemmen? Langzaam aan klim ik naar boven, elke stem telt!!!!

STEM HIER

(of klik op de foto van Pinda, links in de zijbalk)

2 thoughts on “Leerling schilder

Geef een reactie

