Welkom bij…

:: Photo by Meet me at Mikes

…koken met Hutsefluts. Vandaag (of eigenlijk vrijdag, gisteren) maken we cheesecake. En dan niet die variant uit een pakje met alleen maar mengen en opstijven. Nee wij pakken het echt aan.

U hebt nodig (vrij vertaald uit het engels);

  • Een springvorm van 26 cm.
  • een rol koekjes naar keuze, zo’n 300 gram had ik maar de volgende keer gebruik ik minder
  • 250 gram boter
  • 500 gram mon chou of ander soort roomkaas, voor warme bereidingen in ieder geval
  • 500 gram kwark (ik gebruik franse magere kwark zodat ik mijzelf voorhou dat het nog enigzins verantwoord is)
  • 6 eieren
  • 1 cup suiker (ik gebruik mijn enige echte eigen matroesjka maatbekers en die gaan in cups dus ik heb niet omgerekend)
  • 4 eetlepels maismeel
  • 1 cup zure room (ik had twee pakjes van 125 gram), volgende keer gebruik ik meer
  • 2 eetlepels geraspte citroenschil
  • 6 eetlepels citroensap

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Verkruimel de koekjes en smelt de boter. Meng de boter met de koekjes stop het in de springvorm, druk het goed aan zodat je een mooie bodem krijgt.

Meng de kwark en mon chou heel erg goed, gewoon doorzetten echt het wordt ooit een glad geheel. Voeg een voor een de eieren toe en klop steeds heel goed. Maismeel en suiker toevoegen en weer flink kloppen. Zure room, citroenrasp en sap toevoegen.

Schenk het prutje op de klaargemaakte bodem en zet het in de oven voor een uurtje maar hou het in de gaten want mijn tijdsindicatie is niet altijd heel erg precies. Laat de taart hierna helemaal afkoelen en een flink aantal uren opstijven in de koelkast.

En dan nu zoals Hutsefluts het maakt.

  • begin een dag van te voren met het maken van een lijstje met ingrediënten, vertaal hierbij meteen het recept vanuit het engels. Wees heel erg blij met je goede voorbereiding en geef jezelf een denkbeeldig schouderklopje.
  • ga naar de supermarkt met het briefje. Geef jezelf weer een schouderklopje dat je het briefje niet vergeten bent.
  • verzamel alle ingrediënten. Ga naar de Blokker voor een springvorm van 20 cm zoals het originele recept voorschijft. Bekijk die springvorm zorgvuldig en constateer dat 20 cm wel erg klein is. Koop dus een springvorm van 26 cm en bedenk dat je dan ook alle ingrediënten moet verdubbelen.
  • ga weer naar de supermarkt.
  • terwijl je hüttenkäse koopt vraag je dan af waarvoor maar ga gewoon voorbij aan je gevoel dat er iets niet klopt.
  • kom thuis en ga heftig twijfelen aan je aankoop van eerdergenoemde hüttenkäse. Typ in google “cottage cheese vertaal” in en kom erachter dat dat gewoon kwark is. Iets dat je eigenlijk best wel wist want je weet ook dat cheesecake kwarktaart is en je hebt alles gekocht behalve kwark.
  • koop de volgende dag kwark.
  • begin met het plaatsen van je laptop in de keuken, zodat je het recept mee kunt lezen en verzamel alle ingrediënten.
  • stofzuig de keuken (tegen beter weten in) want je loopt op je sokken en je hebt de vorige dag het stofzuigen in zijn geheel overgeslagen.
  • begin met het verkruimelen van de koekjes en doe dit op zo’n onbeholpen manier dat je meteen weer kunt stofzuigen. Smelt daarna de boter waarbij je het pakje uit je handen laat vallen en zo het fornuis al ondersmeert. Meng daarna de koekjes en boter en weersta het verlangen om koekkruimels overgoten met hete boter zo op te eten.
  • slaag daar niet in (oordeel niet proef het maar eens…)
  • meng daarna de kwark en mon chou met een vork. Pak dan de mixer want dat zal vast beter gaan. Glimlach weer als je de mixer ziet want die is zoooo oud en hij doet het nog zoooo goed.

  • Meng de eieren erbij en verwonder jezelf over hoe mooi vanille geel het prutje wordt, en hoeveel volume die eieren wel niet hebben. Gooi de rest erbij en zeg ffjjooeeiiiwww omdat je echt precies genoeg suiker hebt.

  • laat je volledig afleiden door een mail en google reader tot je tegen jezelf zegt ‘focus, focus’
  • rasp de schil van een citroen en twijfel weer aan je vertalingsvermogen. Google daarna lemon rind op en klop jezelf weer op de schouder want je had toch gelijk, vermijd hierbij je mailbox of google reader
  • Giet het allemaal in de springvorm en zeg weer ffjjooeeiiiwww want het past precies.
  • Maak de ontzettende rotzooi schoon

  • Wacht op de bank met een kop thee tot het klaar is, schrijf ondertussen in ieder geval de ingrediënten op als voorbereiding voor dit logje en kom erachter dat je alles verdubbeld hebt behalve de suiker, maismeel, citroenrasp en zure room
  • kom er na een uur achter dat 100 graden waarschijnlijk toch te laag is, zet de oven hoger.
  • bedenk dat het allemaal toch wel tijdrovend is deze taart.

We hebben hem vrijdagavond geproefd en goed bevonden. Maar het is een ander smaakje dan de dr Oetker kwarktaart, wat ook wel weer logisch is, in ieder geval is deze taart veel machtiger. De volgende keer gebruik ik minder koekjes want de bodem is toch wel dik, of ik eet gewoon meer klaargemaakte bodem. Nee, herstel, dat doe ik niet want daar ga ik spijt van krijgen. Ik heb de vergeten suiker niet gemist maar de zure room wel denk ik het had iets zuurder, iets frisser gemogen van mij. En misschien is het ook wel lekker met vruchten erop!

Het originele recept heb ik van hier.

 

 

3 thoughts on “Welkom bij…

  1. hahahaha! ‘Koken met mama pinda’
    maar oh zo herkenbaar! Ben altijd het tegenovergestelde van chaootisch, maar met bakken… 😦

    maar uiteindelijk best goed gelukt dus

    Vanavond krijgen wij ook een stukje neem ik aan 😛

Geef een reactie

