Kringloopgeluk

Dit is mijn keuken, aan de kant waar er geen keukenkastjes staan. Eigenlijk is dit dus gewoon mijn keukentafel maar omdat dat ook meteen de enige tafel is is dit mijn eettafel. Onze eettafel. Zeg ik het zo goed… ja volgens mij wel. Er is niet zoveel mis mee als je zo kijkt. Maar als je irl* kijkt dan wel hoor. De muren zijn alles behalve egaal van één kleur, het is meer een verzameling creme en beige tinten geworden ondertussen. De lampenkappen waren ooit zwart maar zijn helemaal verkleurd in 6 jaar tijd. De stoelen hebben hoezen erover die ook al zo’n tien jaar gebruikt worden. Ze vallen nog net niet uit elkaar.

We hadden het erover om andere lampenkappen te halen, iets wat niet verkleurd was en niet zwart, een lichte grijs of een lichte creme ofzo, iets dat niet zo heel erg aanwezig was. Maar dat bleek een onmogelijke opgave te zijn, om vierkante kappen van 15 x 15 te vinden met een smalle montage ring (jeweetwel, waarmee je hem vastzet). Ja het kan wel maar dan zit je meteen op een prijs die veel hoger is dan de aanschafwaarde van de lamp was. En toen ging ik naar mijn favoriete winkel, en daar zag ik ze, twee lampen van melkglas, met een mat rvs ophanggedeelte en een snoer van zwart en wit draad, zo eentje die vroeger om strijkijzers zat. Ik was verliefd. Langs mij liep een meneer van de winkel, type boom (zo’n hoge brede eik) met een gat tussen zijn voortanden waar je u tegen zegt. Die meneer lachte zijn mooiste lach toen ik zei dat zijn hulp nodig had en hij haalde meteen een trap. Ook liep hij mee naar de kassa, zodat ik niet hoefde te tillen (jaja ze bestaan nog). En toen kwam het grootste karwei, ze meekrijgen naar huis. Ze pasten net in mijn fietstas maar ik had ook al wat boodschappen gedaan en ik had Pinda voorop. Het werd een hele lange rit waarbij ik bij elk hobbeltje mijn ogen dichtkneep van angst. Maar het lukte, ik kwam ermee thuis.

Gelukkig vond mr. Big ze ook mooi en twee dagen later (ja, ik wilde wel dezelfde dag maar dit soort dingen laat ik echt aan mr. Big over) twee dagen later hingen ze. En had ik de muren geschilderd, want dat kan natuurlijk niet, zulke mooie lampen ophangen in een lelijk geschilderde keuken. De muren zijn een licht tintje grijs geworden wat met het zonnetje een hele mooie zachte koffie verkeerd gloed heeft. De lampen geven heel mooi zacht licht wat toch helder genoeg is. De hele keuken is weer fris en licht, mede dus doordat er geen zwart gevaarte meer boven je hoofd hangt als je eet.

Maarja, die favoriete winkel van mij dat is natuurlijk de kringloopwinkel. Ik vroeg mij al af waarom mensen die lampen wegdeden en nu weet ik het. Er zit een knikje in het metaaldraad waaraan de lampen hangen, waardoor ze scheef hangen, eentje heel duidelijk. Er moet dus nog wel een nieuw metaaldraadje aan. Maar ach, zeg nou zelf, voor 7.50 per stuk heb ik toch een goede koop gedaan! Nu nog slagen voor twee comfortabele stoelen, met wieltjes eronder en het liefst een stoere grof geweven grijzige stof. Iets zegt me dat ik daarvoor niet zo snel slaag bij de kringloop.

En nu lach ik me een breuk als de oude eigenaar van deze lampen hier meeleest…. je weet maar nooit!

* irl= in real live… jaja

11 thoughts on “Kringloopgeluk

  1. Zo’n lamp als je nu weg hebt gedaan hebben wij net nieuw hangen. Maar dan met 1 smalle, langwerpige kap…

    Mja over 6 jaar kunnen we dus weer een nieuwe halen, wss dan wel voor een ander huis.. :p

    • @Minkeltje: jaaah! Mooi! Die had ik ook gezien, maar die kappen zijn niet los te krijgen! En die lamp van ons is niet weg hoor, het frame is veel te mooi om zomaar weg te doen. Misschien komt daar wel weer eens een nieuwe bestemming ergens anders in het huis voor.

  2. Een reactie van een onbekende. Was even aan het googlen en kwam toen op jou site. Ik ben namelijk op zoek naar een leuke kleur voor op onze muur in de woonkamer/keuken en voor onze meidenkamer. De kleuren in jou woonkamer/keuken en die van je dochter zien er erg mooi uit. Kan je mij de kleurnamen of codes doorgeven als je dat nog weet?
    Bedankt

Geef een reactie

