Wijsneuzen en grote dingen

Had ik het gisteren over het blij worden van kleine dingen, blijkt ineens dat ik verdrietig wordt van grote dingen. De wasmachine is gisteren gesneuveld in actie. Ach en wee. Het arme ding was ook al zo’n 12 jaar en op een kleine reparatie na veroorzaakt doordat ik de was niet goed in de machine drukte en alles klem kwam te zitten, heeft hij het 12 jaar geweldig gedaan. Maar gisteren dus niet. Ik hoorde heel veel lawaai, dacht dat het huis in zou storten en tegen de tijd dat hij klaar was kwam er rook uit de trommel. De achterkant is helemaal beschadigd en de trommel heeft een deuk en wil niet meer draaien zonder afgrijselijke geluiden. We baalden even heel erg, maar niets aan te doen, er moet een andere komen. Daar heb je een spaarrekening voor. Nu heb ik mijn zinnen gezet op zo’n fluisterstille, dat lijkt mij wel wat na het lawaai van gisteren.

Pinda was gisteren wel weer de wijsneus aan het uithangen, zoals alle andere dagen eigenlijk. Recente uitspraken:

  • mama doet die waschine? Isse nie goed. Mama kijken? Mama maken? Nu mama, isse nie goed, mijn ojen doen auw.
  • Tijdens het ontbijt, na vruchteloze pogingen haar sinterklaasliedjes aan te leren en dagen na sinterklaas; gooi je inne huisje, dankje sinnekaasje, sinnekaasje ook bwood met muisjes? Foesie foesie foelala mama nona papa mikkie buuwman buuwman mawk is mooi dankje sinnekaasje. En dat allemaal op de melodie van Sinterklaas Kapoentje.
  • We fietsen langs de vijver die bevroren is, in lichte paniek; oowm, mama, vijve iss opdoogt, allemaal water weg! Eendjes kunne niet zemmen. Waar wate nou? Nee Pinda, leg ik uit, het water is bevroren. Oja (heel wijs) isse vwojen.
  • De terugweg langs die vijver, als wijze oude vrouw: kijk wate is opdoogt…. ow nee isse vwojen, sojjy was even vegeten.
  • In hevige adoratie; owwww, mijn teen is ssssooooooooo moooooooi
  • Kijkend naar haar brood: Nu bwood met muisjes eten, bwood inne mond. Ja hè mama? En dan bwood in buik, buikje honge, en dan bwood poep….. mama, bwood (s)tinkt…

3 thoughts on “Wijsneuzen en grote dingen

Geef een reactie

