Tiara

Ik heb mijn tiara terug (prinsessen hebben toch geen kroontje, dat heet dan toch tiara?)

Want het lag echt aan het recept hoor. Pff. Wist ik wel. Een uur op 200 graden is gewoon dus heel erg veel. Zo’n 3 kwartier op een graadje of 150, dat ging veel beter. Ik had nog genoeg deeg en vulling over voor de herkansing. En ze zijn lekker. En zoet en machtig.

Het recept voor de liefhebbers: stevige Appel-noten-cranberry-kruimel-koeken (het recept is voor zo’n 12 koeken, gebakken in een muffinblik)

Deeg:

  • 125 gram boter
  • 100 gram suiker
  • 250 gram bloem
  • 2 eierdooiers
  • 2 eetl koud water

Kruimels bovenop:

  • 50 gram bloem
  • 50 gram suiker
  • 50 gram boter

Vulling:

  • 2 appels, geschild en in stukjes
  • 1 eetl custardpoeder
  • een flinke hand noten-cranberry mix van de Aldi
  • Of eigenlijk wat je dan ook maar lekker vind, peren en walnoten met iets kaneel of abrikozen of kersen of noem het maar op. Misschien moet je dan wel de custard achterweg laten… misschien niet.

Verwarm de oven voor op 150 graden (hetelucht). Voor het deeg; roer in je mooie nieuwe mixer zonder moeite de suiker en boter tot een glad mengsel, of met een handmixer met meer moeite. Terwijl mijn  mooie nieuwe mixer alles mixte woog ik de rest af. Met een handmixer kan dat natuurlijk niet. O. Leedvermaak? Sorry. Was niet de bedoeling. Gniffel. Eeenieweee, voeg de bloem, eierdooiers en water toe en meng dit tot een soepel deeg, het blijft iets droog. In een andere kom meng je met de hand alle ingerediënten voor de kruimels, net zolang tussen je vingers frummelen tot je allemaal goed gemengde kruimeltjes hebt. In weer een andere kom meng je de stukjes appel met een eetlepel custardpoeder (dus geen water toevoegen, de sap van de appel doet het werk). Naar smaak zoveel notenmengsel toevoegen en dit voorzichtig mengen.

De holtes van een muffinblik bekleden met het deeg, Gewoon kleien. Het originele recept zegt dat je het uit moet rollen, maarja die zei ook dat het een uur op 200 graden gebakken moest worden. De onderkant en zijkanten bekleden met het deeg. Hou het wel een beetje dun, dan kan er meer vulling bij.

De vulling erbij scheppen en de kruimels erover heen deponeren. Dan een half uurtje tot 3 kwartier op 150 graden (hetelucht) tot alles een lekker kleurtje heeft.  Smakelijk!

5 thoughts on “Tiara

  1. Die ga ik gebruiken voor morgen! Wat me eraan deed herinneren dat ik nog iets moest bakken. Fijn commentaar erbij. Hahah.

    Maarreh, denk je dat ik de custardpoeder ook zou kunnen vervangen door maizena zoals in deze link wordt gesuggereerd? http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Custard

    Ik bedoel, het dient enkel om te binden denk ik?

    Groetjes van een: ik-heb-alles-in-huis-gehaald-maar-niet-gecheckt-of-er-nog-custardpoeder-in-huis-was-heel-fijn-prinses

    • @Lot: nee volgens mij niet, door de custard krijg je een beetje een vanille saus achtig goedje (denk vla) het gaat niet om de binding, maar om een extra smaakje. Je zou het wel achterwege kunnen laten hoor, alleen met appel enzo lijkt het me ook lekker.

Geef een reactie

