Groeipijn

Een nieuwe fase is begonnen hier in huis. Pinda gaat volgend jaar naar school. En ja, daar zijn we nu al mee bezig want je moet dat kind toch ergens inschrijven hè. En hier in de buurt zitten 7 scholen. Zeven. Allemaal op fietsafstand. Ik moet er niet aan denken.

Maarja, leerplicht enzo. En die boetes schijnen ook wel hoog te zijn. Maandag staat een bezoek aan twee willekeurig uitgezochte scholen gepland. Met ’s middags een bezoek aan het zwembad om bij te komen. Bleek dat er ook weer een voorjaarsvakantie aan zit te komen waardoor we volgende maand pas weer twee scholen zien, misschien is dat ook maar goed ook, ik weet niet hoeveel ik kan hebben op laat-je-kind-los gebied. Ik zie er zo ontzettend tegenop. Op veel onderdelen, de keuze die gemaakt moet worden over welke school want in hemelsnaam, 7 scholen! En geen voorkeur hebben voor openbaar/christelijk/katholiek maakt het niet makkelijker. Nu dachten we dat we niet naar een school wilden kijken waar ze werken met Dalton onderwijs. Gewoon, niet echt onderbouwd, uit onbekendheid. Maarja, dan spreek je erover met mensen die er wel bekend zijn en dan klinkt het toch wel weer heel goed. Zeven scholen bezoeken dus.

En dan hebben we nog het hele laat-los gebeuren. Daar was ik al zo goed in. Ik heb Pinda de eerste 3 maand alleen maar vastgehouden, geen opa/oma/oom/tante wie dan ook die haar vast mocht houden, en als dat al gebeurde, dan heel kort. Ik heb gelukkig nog een heel jaar om eraan te werken maar jeetje, het is maar één jaar! Waarvan de eerste maand alweer voorbij is!

En alsof het nog niet allemaal erg genoeg is, is Pinda ook al bijna uit het voorzitje gegroeid. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan want ze is er nog maar net toch? En dan ineens kijk je goed en dan staat daar een meid van 3 die al meer naar de kleuterkant neigt dan de peuterkant. Kleuters passen niet meer in het voorzitje.

Dus ja.

Moeders hebben ook groeipijn.

7 thoughts on “Groeipijn

  1. Wat wel weer erg leuk is als Pinda naar school gaat, is dat ze elke dag met verhalen thuis komt,mooie werkjes mee neemt en schitterende tekeningen maakt als haar mamma en pappa jarig zijn en voor moeder en vaderdag met passende gedichtjes, waar je nog jaren van kunt genieten.Zelf heb ik nog leuke dingen bewaard in een speciale bewaardoos.Pas geleden nog erg zitten te genieten.

    Liefs,
    Oma J.
    xxxxx

  2. Poeh, school uitzoeken. Ik deed vooronderzoek op internet. Toen vielen al wat scholen af, ook na verhalen van anderen. Ook een optie voor jou?
    Mijn grote mannetje gaat sinds kort naar school. Ik weet nog of het bij alle kinderen zo gaat, maar die van mij was er echt aan toe. Ik keek er eerst (toen hij net 3 was) tegenop. Toen het dichterbij kwam, dacht ik: Wanneer is het zo ver? Ik word gek van het uit testen e.d. Maarja, nog even en hij gaat 5 dagen.. tja dat is dan wel weer veel.. Het naar school gaan is soms moeilijker voor de ouders dan voor de kinderen.
    Geniet maar lekker extra veel van jullie mooie Pinda!

  3. Hoi,
    Weet je wat ik heb gedaan?
    Rond de tijd van het buitenspelen bij de school gaan lopen/kijken. Kijk hoe de leerkrachten zich gedragen: Staan ze alleen maar met elkaar te kletsen of houden ze de groep goed in de gaten. Hoe zijn de kinderen: Lekker aan het spelen, veel boos geschreeuw, met elkaar samen opruimen, ….
    Misschien kan je zo alvast wat scholen van je lijstje afhalen.
    Daarna ben ik bij de twee scholen die overbleven gewoon een keer tijdens schooltijd naar binnen gelopen. Kan dat uberhaupt, mogen mensen zo naar binnen? Hoe wordt je ontvangen. Hebben ze tijd voor je, hoe reageren ze op een onverwachte situatie.
    Succes, gaat vast lukken!
    Eline, moeder van 3 kids

  4. oei
    wij gingen afgelopen week samen kijken bij de peuterspeelzaal, dat vond ik ook al best wat, twee ochtenden in de week spelen vanaf maart want dan wordt ze twee en daarna dus drie en dan heb ik ook hetzelfde als jij nu…
    oei

  5. Ahw, ja. mooi omschreven zeg..I can imagine dat het lastig is. Ze is nog maar 3 jaar uit je buik. Mal idee blijft dat… Handige tips hierboven trouwens! Ga ze vast niet onthouden voor als het mijn tijd is 🙂

Geef een reactie

