Traumavormend

Het was zaterdag zulk mooi weer en Pinda’s Opa B was jarig. Ze heeft zich de hele dag vermaakt met buiten spelen, met de bal, met de blokken, met mijn oude pop Sientje, met de hond, met opa B en oom B met van alles en nog wat. Ze had vanwege het lekkere weer haar nieuwe zomerschoenen aan. Ze was er heel blij mee.

Toen we naar huis gingen laadden we een moe Pindaatje in de auto die ineens een paar traantjes liet. Niets voor haar. De traantjes werden gedroogd, er werd gezwaaid en weg gingen we. Onderweg zei ze dat ze zere voeten had, maar ze wilde niet haar schoenen uit. Die waren juist lekker warm.

Thuis kleedde ik haar uit en ze krulde helemaal op op het aankleedkussen. Met traantjes, stille traantjes die zo langs haar wangen rolden. Ik vroeg wat er was maar kreeg er helemaal niets uit. Even knuffelen, in bed leggen, elkaar vragend aankijken en het afschuiven op moeheid.

Nog meer traantjes, van die dikke met een heel zielig ingehouden gesnik. Eindelijk kwam het eruit. Haar teen deed pijn. We zagen een heel groot eraf geschaafd stuk. De lieverd had een blaar ten grootte van het ouderwetse kwartje op haar grote teen. En die was kapot. Het stuk vel zat nog in haar schoen, waarschijnlijk losgetrokken bij het uitdoen van de schoenen. Mijn hart brak en mijn knieën wiebelden want oh, wat had ik een medelijden. De mooiste pleister werd uit de kast getrokken en we aaiden maar over haar hoofd tot ze rustiger werd. Zacht nasnikkend deed ze haar ogen dicht.

En sinds zaterdag zegt ze elke keer als ze haar tenen ziet dat ze een pleister heeft. En de pleister mag er niet af want dan doet het zeer. En elke keer neem ik mij voor om haar niet meer met blote voeten in nieuwe schoenen te laten lopen. Een nieuw jeugdtrauma is gevormd. Net zoals een nieuw mamatrauma.

2 thoughts on “Traumavormend

  1. Ocharme het schaap!
    Aan de ene kant wil ik nooit kousjes in sandalen en zomserschoentjes aandoen bij m’n kleintjes, want dat ziet niet zo schoon, maar als ik dit lees, zullen we dat mode-idee toch maar uit ons hoofd zetten en kiezen voor de kousjes.

  2. Wat is je site prachtig geworden!

    Maar wat zal jou dat boeien met je zere mamahart, acherme. Die arme pinda. Het lot van iedere vrouw met mooie nieuwe zomerschoenen vrees ik: pijnlijke voeten. Kusje voor de pinda

Geef een reactie

