Afzien

We hebben een lastig aantal dagen achter de rug met deze madam. Of eigenlijk weken met af en toe een kleine onderbreking van een dagje. Luisteren ging niet zo goed. Eigenlijk helemaal niet. Op elke vraag kreeg je nee te horen. Als je dan toch ja ging doen dan was het gillen, huilen en ten aarde storten. En dan de zindelijkheid die ze vaak gewoon liet varen, ook zo fijn. Haar benen en armen zitten onder de blauwe plekken van het vallen want voorzichtig doen, dat kan ze niet meer. Bovenop je fiets gaan staan, zo met twee voeten op het zadel en dan op je huis proberen te klimmen. Of dat mr. Big ineens een klein meisje halverwege de schutting ziet klimmen. Want ze wil de buurmannen zien. Of koppeltje duikelen aan de stang bovenaan de glijbaan. Terwijl ze nog geen koppeltje kan duiken. Of scherpe bochten maken met de fiets, heel hard, zodat ze uit de bocht vliegt. Tussen de tranen door hoorde je dan wel weer ‘kan ik heel goed he mama’ of, zonder bescheidenheid ‘ik ben de beste’. Er waren dagen dat ik mijzelf alleen maar nee hoorde zeggen. Waarna wijsneus dan weer mij na aapte door ‘mama, zeg ook eens ja’ te roepen. Maarja, ik zeg niet ‘ja hoor Pinda ga jij maar lekker je nek breken’ of ‘ja hoor Pinda, chips zijn prima avondeten’.

Of het nu voorbij is? Waarschijnlijk niet. Maar ik hoop dat de pauze van twee dagen waarin we nu zitten iets langer duurt dan voorheen!

Ze steekt gelukkig nog niet haar middelvinger op.

15 thoughts on “Afzien

  1. Hahaha… zelf zit ik stiekem te lachen achter mijn computer. Wat een pit zit er in die meid van je! Maar ik kan me voorstellen dat je van al die tuimel en valpartijen behoorlijk ongerust wordt en de constante nee uitputtend is.
    Ach, binnenkort mag je met mij lachen als mijn dochter begint te peuterpuberen.

  2. Gn Gn, Mijn allerschattigste, lieve, kleine dochtertje wiens eerste woordjes waren:
    “Dat maak ik zelf wel uit!”
    Wordt nu zelf moeder. Echt er komt gerechtigheid. Grijns:-)

  3. keine meisjes worden groot en willen zelf de wereld ontdekken, jammer dat ze dan geen gevaar zien en wij de spelbreker moeten zijn. maar troost je het hoort erbij. ook met vallen en opstaan leren wat lichamelijk je grenzen zijn. ze is duidelijk niet bang uitgevallen.
    hopelijk een paar rustige dagen.

  4. Persoonlijk vind ik chips af en toe inderdaad prima avondeten.

    Of nee, ik eet soms zoveel chips dat ik geen avondeten meer maak. Soms in 1x in de 6 maanden. Maar ja ik en mijn vriendlief zijn niet meer in de groei, natuurlijk.

    • @Minkeltje: dat is beter dan ik. Ik vind chips (met cola) het lekkerste anti kater ontbijt. Ik ben ook niet meer in de verticale groei, maar de horizontale groei mag wel wat minder. Hier weinig chips en geen cola meer. En vanwege een klein meisje dat niet zo wil uitslapen ook weinig mogelijk-kater-veroorzakende-avonden….

  5. Je kunt het haast niet geloven dat er achter zo,n engelgezichtje zo,n klein duveltje schuilt.

    Veel liefs,
    Opa H en Oma J.
    xxxxxxxxxxxxxxx

  6. Hier is de favo quote van dochterlief: “Ik moet ik moet ik moet, ik moet helemaal niets!” En de beste tot nu toe: “Ik wil jouw keuzes niet!” Pfff, gewoon blijven ademen en hopen dat het vanzelf overgaat. Sterkte!

  7. Vanmorgen ontvangen van mijn jongste zusje uit Engeland, die ik al die worstelende moeders hier niet wil onthouden:-)

    How do you expect kids to listen to their parents when:

    – Tarzan lives half naked,
    – Cinderella comes back home at midnight,
    – Pinocchio lies all the time,
    – Aladdin is the king of thieves,
    – Batman drives at 320 KM/h,
    – Sleeping Beauty is lazy and Snow White lives with 7 guys.

    We shouldn’t be surprised when kids misbehave they get it from their story books……

Geef een reactie

