Hart

Het is nog niet eens twaalf uur ’s middags.

Pinda blaast bellen en wil dat ik er een foto van maak. Tuurlijk schatje. ‘Zeg eens alsjeblieft mama, wil je een foto maken?’. ‘Assepies mama, wih je een foto make?’.  Goed. Ik maak een foto.

Nog steeds is het geen twaalf uur ’s middags. ‘Mama kijk, die bejjetjes zijn mooi! Assepies foto maken?’ Tevreden met mijn opvoedkundige gave, het kind zegt immers assepies uit haarzelf, loop ik naar buiten en maak gewillig een foto. Goed gedrag moet immers beloont worden.

Later gooi ik nog wat meer moeder-achtige kreten in de lucht zoals ‘laat de katten met rust’ en ‘kom eens uit de tuin’ en ‘hou eens op met in je neus te peuteren’.  Maar ook ‘dankjewel liefie, goed opgeruimd’ en ‘oooh, wat kun jij dat goed’ bij het fietsen en ‘hier schat, een koekje’. De positieve dingen zijn weer veel meer aanwezig dan de negatieve.

Tot ik bijna een hartverzakking krijg.

Madam staat BOVENOP die ladder. Over de heg aan het kijken naar de werkzaamheden bij de achterburen. Ter vergelijk, de schutting aan de linkerkant is zo’n 1 meter 80. Ik ren naar buiten. Ben nog zo slim om niet te schreeuwen en klim achter haar aan. Met kind onder de arm en trillende benen sta ik weer op de grond waarbij Pinda terstonds naar de trap gestuurd wordt. Meteen bel ik mr. Big, ik moet ventileren. Ik zeg hem of hij weet wat zijn dochter heeft gedaan en hij weet het meteen. De ladder. De ladder die er nog stond omdat nog niet alle dakplaten weer op de veranda zaten. Hij deelt mijn hartverzakking en besluit dat hij vanavond, koste wat kost, alle platen er weer op schroeft.

Wijze lessen voor ons dus.

  • Geen ladder laten staan.
  • Meisjes klimmen ook net zo hard overal op als jongens. Het kan wat langer duren maar het zal gebeuren.
  • Geen ladder laten staan.
  • Maak klusjes zo snel mogelijk af.
  • Geen ladder laten staan.
  • Een hart verzakt veel sneller als je kinderen hebt.
  • Geen ladder laten staan.

En het is nog niet eens twaalf uur ’s middags

3 thoughts on “Hart

  1. Oei oei onze bergbeklimster… ze lijkt op haar oom. Die was wel eens waar wat ouder maar stond wel via 2 ladders, bijna 8mtr hoog, naast in de in het raamkozijn van de dakkapel…. Hai pap….. mijn hartverzakking is na al die jaren genezen hoor….x

  2. Oef, dat is zeker schrikken!
    Wij hebben een katje dat, 3-hoog, graag op de balkonrand klimt, maar je eigen kind lijkt me echt een gradatie erger.

Geef een reactie

