Sytycd

So you think you can dance. Ik was een late kijker, ben vorig jaar pas begonnen en dit jaar keek ik weer helemaal uit naar de lichting van 2011. En denk nou niet dat ik een danser ben en weet waar ik naar kijk. Helemaal niet. Motorisch gestoord ben ik. Ritme is mij onbekend. Het enige waar ik zeker van ben als ik mij dansend beweeg is dat ik mijzelf pijn doe. Ook als ik niet dans dan stoot ik nog overal tegenaan. Maar sytycd heeft mij dit jaar al weer meer dan eens geraakt. Ik hou van hiphop (lyrical of fast), ben minder fan van ballroom of latin en disco dat ze dit jaar toegevoegd hebben is ook niet aan mij besteed. Maar wat mij toch steeds weer raakt is modern en jazz. Tot diep in mijn hart en tranen over mijn wangen.

Vorige week dansten Anna en Juvat een moderne choreografie van Isabelle Beernaert (ik hou van alle choreo’s van Isabelle). Deze is speciaal gemaakt voor Anna, haar vader is een tijd terug overleden, zij danst als zichzelf en Juvat als haar vader.

Vorige week dansten ook Meysam (die met dat leuke koppie)en Stephanie een jazz choreografie van Percy Kruythoff. Over obstakels enbruggen (…) en het overwinnen ervan. Meysam vertelde dat de  obstakels die hij kende de dood van zijn vader en broer waren die in Afghanistan vermoord waren door de Taliban.

En deze week dansten Anthony en Nina een moderne choreo (van Conny Jansen) zonder verhaal erachter. Gewoon dans omdat het mooi is, zelf uitmaken wat je ervan vindt. Och, weer tranen.

En tja, toen kwamen Gianni en Celine met een moderne choreo van Isabelle. En als ik het nu nog niet wist, dan was het hierbij zeker. Ik hou van Isabelle! En wat een mooi nummer, officieel van Bon Jovi maar deze uitvoering is zeker niet mis!

En dan de groepschoreo! Geen tranen maar ooh wat mooi!

Oooh, wat ben ik toch blij met dans!

4 thoughts on “Sytycd

  1. Heel herkenbaar! Ik kijk helemaal geen shows als The Voice of weet ik wat er nog meer allemaal op is, maar SYTYCD kijk ik al vanaf de eerste show en dat vind ik toch zo mooi hè. En ik kan zelf helemaal niet dansen hoor, maar dans raakt me wel. Dat stukje van Anna en Juvat was gewoon kippenvel. Als er een dans van Isabelle komt, weet je al dat het in de regel iets bijzonders gaat zijn 🙂

    Nog veel kijkplezier!

Geef een reactie

