Mijlpaal

Pinda moest voor haar allerlaatste controle vandaag naar het consultatieburo, de rest doet de schoolarts. We voorzagen al problemen, toen ze laatst galbulten had was het al een drama om haar kleren uit te krijgen en nu dachten we het slim aan te pakken. Een week van te voren zeiden we al dat ze naar het consultatieburo moest, daar kon ze mooi spelen en daar waren ook andere kindjes. En omdat ze gewogen moest worden moest ze dan even, net als alle andere kindjes, in hemd en onderbroek lopen. Ze mocht zelf een nieuw hemd en onderbroek uitkiezen, en ze koos zo’n afgrijselijke met Minnie Mouse erop. Moeders slikte maar weer wat weg en als we nu toch bezig waren met grenzen verleggen (de mijne) kocht ik ook maar die pyjama met Minnie Mouse die ze helemaal geweldig vond maar die ik vooral warm vond.

Ook had ik al aangegeven dat ze een klein prikje zou krijgen, spontaan sprongen de tranen in haar ogen en daarna wilde ze er niet meer over praten. Wel was ze ineens geïnteresseerd in de suikerziekte-gerelateerde-prikjes die ik elke dag zet. Of het pijn deed en of het bloedde.

Vandaag was de dag. Moedig liep ze naar binnen, om in een hele drukke wachtkamer te komen met allemaal huilende baby’s. Direct draaide ze zich weer om. Maarja, daar stond ik, ze drukte zich tegen mij aan en heeft mij niet meer losgelaten. Gelukkig had ik ook daar rekening mee gehouden en was ik bijna een half uur te vroeg. Met veel geduld en overreding pelde ik laag na laag kleding af. Niet dat ze zoveel aanhad, maar haar jas uitdoen was al moeilijk. Gelukkig is de weeg en meet mevrouw heel lief en geduldig en heel ervaren. Pinda weegt 16.7 kilo en is 105 cm. Pinda kreeg een Okki voorgeschoteld, want die hebben ze op school (toverwoord) ook! Langzaam aan ontspande ze zich.

Praten met de dokter ging goed, het nabouwen van blokjes deed ze prima, de vormenstoof schoof ze eerst open (zoals ik niet anders ken van haar) voordat ze met een zucht dan toch maar de blokjes in de goede openingen deed. Vanuit een ooghoek zag ze drie poppen liggen en die deden mee met de oogtest. Glansrijk slaagde ze daar ook voor. Ze kreeg zelfs een beetje kwebbels.

En toen de Prik. Die gevreesde Prik. De dokter liet de spuit niet eens zien, liet haar naar de muur kijken om de pootjes van de rups te tellen en bij het derde pootje was het al klaar. Als ik Pinda niet op schoot had was ik bijna van verbazing van mijn stoel gevallen. Geen gehuil, geen geschreeuw. Niet dat ze dat eerder had gedaan maar dit was dan ook de eerste keer dat ze zo bewust een prik kreeg, ik verwachte een drama. Pinda slikte een keer en kroop wat dichter tegen mij aan, nadat de prik was gezet maar was daarna zo weer afgeleidt door de pleister die ze kreeg. De hemel ingeprezen werd ze! En ze mocht een kleurplaat uitzoeken en de kleren mochten weer aan. Duidelijk opgelucht en half juichend verliet ze voor de allerlaatste keer het consultatieburo. 3 jaar en een beetje nadat ze er voor het eerst was geweest. Toch wel een afsluiting hoor!

Welverdiend mocht ze een filmpje kijken, het werd Happy Feet. En na deze grote mijlpaal volgt binnenkort de tweede want over twee weken gaat ze voor het eerst naar school om te wennen!

7 thoughts on “Mijlpaal

  1. Wie moet er nu straks het meeste wennen, Mama of Pinda;-)

    Ondertussen is dat kleinkind van mij nog niet van plan om zich te laten zien, ondanks allerlei beloftes van moedermelk en knuffels, ijsjes als je 2 bent en onbeperkt Mac Do in de pubertijd. (dat laatste herstellen we straks wel weer, ongeveer gelijk met het geloof in Sinterklaas:-)

  2. Wow, wow, wow, ik kreeg het er zelf bijna benauwd van. 😉
    Pinda doet me erg veel aan Miss M. (nu 14 1/2) denken…
    Great job Miss Pinda and Mrs. Pinda ook natuurlijk!!! 🙂

    • @mamameteentwist: Omdat Pinda toch wel erg moet wennen aan nieuwe situaties gaat ze ook wat eerder de wendagen in. Bovendien zit de kerstvakantie ertussen, ze zou een week na de kerstvakantie gaan beginnen en er blijft dan weinig tijd over om te wennen. Vandaar verspreiden we het erg!

  3. Heel herkenbaar! Net een paar weken geleden ook voor de laatste keer bij het C-buro geweest. Ook hier geen kik tijdens de prik. Wat worden kleine meisjes snel groot hè! Op naar de basisschool.

Geef een reactie

