Sjaal tutorial

Edit najaar 2014

Lieve allemaal, dit bericht blijft een grote favoriet op deze site en daar ben ik erg blij mee, fijn om jullie blij te maken met deze uitleg. Maar nu, drie jaar na dato, ga ik geen vragen meer beantwoorden. Ik ben niet goed in het schrijven van patronen, deze was ook vertaald (zie link origineel patroon hieronder) en aanpassingen hieraan die zullen uit een ander koppie dan de mijne moeten komen.

Veel plezier met het haken van deze sjaal!

Na het maken van mijn sjaal kreeg ik nogal wat vragen over het patroon, of ik het misschien wilde vertalen of uitleggen, of het voor beginners ook wat was enzovoorts. En ja hoor, ik wil het wel vertalen en uitleggen en het is zeker een patroon voor beginners! Ik mailde met de mensen van www.thenaturaldyestudio.com met de vraag of ik hun patroon mocht vertalen en hier posten. Ze vonden het goed! Het originele patroon is bij hen te vinden en wel hier. Ze hebben meerdere leuke (gratis) patronen!

Om te beginnen moet je natuurlijk garen en een bijbehorende naald hebben. Ik gebruikte Aviso van Phildar en haaknaald nummer 5. Als je een dunner garen met een grotere naald haakt dan aangegeven krijg je meer een kant-look zoals je bij het originele patroon kunt zien.

De gebruikte steken zijn

  • kettingsteek/losse
  • half stokje
  • dubbel stokje

Dit is een mooie site met omschrijvingen van de steken. Het kan zijn dat ik een steek verkeerd vertaald heb uit het Engels, er zijn zoveel verschillende termen in omloop! Maar dit is hoe ik mijn sjaal heb gehaakt.

Het begin:

Haak 33 kettingsteken, in de 5de kettingsteek gezien vanaf je haaknaald haak je 3 dubbele stokjes. Dit is het begin van toer 1.

Hierna sla je 3 kettingsteken over, in de vierde haak je een half stokje.

Hierna sla je weer 3 kettingsteken over en in de vierde haak je 7 dubbele stokjes.

De bovenste pijltjes op de foto wijzen de plekken aan waar de halve stokjes zitten, de onderste pijlen waar de 7 dubbele stokjes zitten.

Dit wissel je steeds af, 3 kettingsteken overslaan, in de vierde een half stokje, 3 kettingsteken overslaan, in de vierde 7 dubbele stokjes.

Tot je nog 4 kettingsteken over hebt. Haak een half stokje in de laatste kettingsteek. De sjaal krult een beetje op, maar dat komt helemaal goed.

Dit was het allermoeilijkste van de hele sjaal. Het telwerk. Vanaf nu zal het als een speer gaan.

Toer twee;

Draai je sjaal om en haak 4 kettingsteken. Haak in dezelfde steek 3 dubbele stokjes.

In het vierde dubbele stokje van de vorige toer haak je een half stokje.

In het halve stokje van de vorige toer haak je 7 dubbele stokjes.

Dit wissel je met elkaar af, in elke vierde dubbele stokje van de vorige rij een half stokje haken, in elk halve stokje van de vorige rij 7 dubbele stokjes haken.

Tot je bij het eind bent. Aan het eind zit het stuk waar je in de vorige toer 4 kettingsteken en 3 dubbele stokjes gehaakt hebt. Een half waaiertje dus. In dat vierde kettingsteekje haak je een half stokje.

Klaar! Dit was het hele patroon. Al heb je nu wel een klein sjaaltje natuurlijk.

Je gaat gewoon verder op de zelfde manier als waarmee je toer twee begon. Dus 4 kettingsteken haken en 3 dubbele stokjes in dezelfde steek. Een half stokje in het vierde stokje van de vorige toer. 7 dubbele stokjes in het halve stokje van de vorige toer. Eindig elke toer met een half stokje in de vierde kettingsteek van de vorige toer en begin elke nieuwe toer met 4 kettingsteken en 3 dubbele stokjes in dezelfde steek.

Succes ermee en als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Advertisements

40 thoughts on “Sjaal tutorial

  1. De sjaal is prachtig! Nog weer iets op mijn to do lijstje…
    Ik verkoop trouwens op mijn blog leuke stoffen bloemetjes voor een klein prijsje. Misschien leuk om even te bekijken?

  2. Hij is geweldig! 😀 Ik vrees dat ik hem ook moet gaan maken, 😉 hoeveel bolletjes gingen er in jouw sjaal?
    (enne, ik heb een blogverloting op mijn blog, zin om mee te doen?)

      • Bedankt voor je reactie en leuk dat je meedoet aan de blogverloting.
        Hmmm, 5 bolletjes maar liefst… Even kijken of ik een mooie combinatie kan maken uit mn voorraad. Want wolletjes bestellen dat wil ik niet hoor, lol… 🙂

  3. Wat een geweldig patroon. Heb al een sjaaltje in twee kleuren voor m’n mini me gemaakt en ben begonnen aan een sjaal met wol in meerdere kleuren en dat wordt mooi! Ontzettend bedankt voor het uitwerken van dit patroon!!!

  4. Wat een leuk patroon, ben nu bezig met het haken van granny squares voor een plaid op m’n bank, maar dit kan wel even tussendoor ;-). Ik heb 3 grote bollen, eens kijken hoever ik ermee kom.

  5. Pingback: Gehaakte sjaal « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  6. Pingback: Sjaaltjes — Lieniemienie

  7. Hallo

    Ik ben gisteren begonnen aan een sjaal naar jouw patroon, en die wordt MOOI!

    Bedankt voor de leuke uitleg!

    Loes

  8. Gaaf! Als ik klaar ben met een babydeken voor een vriendinnetje, moet ik dit toch ook maar eens proberen! (al ben ik niet zo goed in stokjes en dubbele stokjes, want ik heb – om het te leren – veel gekeken naar Amerikaanse filmpjes; volgens mij is een double crochet niet precies hetzelfde als een dubbelstokje, dacht ik tenminste). Maar: mooie duidelijke plaatjes, heel gaaf!

  9. hartstikke leuk patroon, dank je wel voor de duidelijke uitleg, ik ben er direct aan begonnen. wordt een sjaal voor mijn dochter in het grijs, als het goed bevalt ga ik hem in meerdere kleurtjes voor de kleindochters haken.

  10. Hallo,

    Ik vind je sjaal helemaal leuk en wil hem zelf ook gaan maken. Maar eigenlijk wil ik er een soort omslagdoek van maken…. is dat te doen, kan ik dan het patroon verdubbelen of werkt dat zo niet (ben nog niet zo heel lang aan het haken vandaar).

    Ik hoor het graag van je.

    • @Tamara: het ligt er een beetje aan wat voor een vorm omslagdoek je wilt hebben. Je kan de sjaal makkelijk breder maken door aan het begin meer kettingsteken (ik geloof 7 kettingsteken voor elke ‘waaier’) te maken, op die manier kun je er een zo groot mogelijke rechthoek of vierkant van maken, maar als je een driehoekige sjaal wilt hebben is er wat meer gepruts voor nodig. Dan zou het misschien makkelijker zijn om een patroon te zoeken met een driehoekvorm. Kijk eens op ravelry.com, je moet er een account voor aanmaken maar het is zeker de moeite waard!

  11. Ik heb prachtig garen gehaald en ga er van de week toch eens aan beginnen. Zit al wat te tellen, maar snap even niet goed hoe het zit. in totaal begin je met 33 lossen, en ik zou er dan dus per waaier 7 bij moeten doen? klopt het dan wel (zoals ik zei ik ben nog een beginner…..)

    • @Tamara: ja, voor elke waaier die je extra wilt hebben 7 kettingsteken extra haken aan het begin. En weet je wat het mooie is aan haken? Zolang je het draadje niet doorknipt kun je zonder wolverlies gewoon weer alles uithalen als een stukje niet helemaal gaat! Heel veel plezier met haken!

    • zie voor het eerst nu in 2013 dit patroon en snap ook de deelbaarheid van het patroon niet. Vlgs hutsefluts het aantal lossen deelbaar door 7, maar vlgs mij door 4. Wat is het volgens jou?
      Carina.

      • Eeeuhm Carina, ik ben Hutsefluts. Ik neem aan dat je vraag aan mij bedoeld was? Niet aan Tamara? Die is namelijk niet via mijn blog te bereiken en aangezien ik niet meer gehoord heb neem ik aan dat ze eruit is gekomen.

  12. Dank je wel!! Vandaag een dikke haaknaald gekocht en met dunne wol nu begonnen, Net 6 rijen af en helemaal blij, wat wordt ie lekker zacht!

  13. Zelfs een jaar na dato wordt je uitleg nog gebruikt. Bedankt, ik had in een opwelling mooie gemeleerde wol gekocht voor een sjaal of col. Dit patroon wordt erg mooi!

  14. Het is een super patroon. Ik heb hem verklein en een baby sjaaltje mee gemaakt. Het is een schatje geworden al zeg ik het zelf.
    Dank je wel voor het delen!

  15. wat een leuk patroon!! Zou je hier ook een stola/omslag doek van kunnen maken? denk dan voornamelijk breder maken zodat je hem om je schouders kunt slaan…

    • Hoi Marjolein, dat kan wel. Gewoon de ketting waarmee je begint langer maken. Je moet dan wel meerderen met 7, dus of 7 kettingsteken extra, of 14 of 21 enz. (dit zeg ik even uit mijn hoofd, controleer het wel even) omdat je steeds in groepjes van 7 werkt. Dan kun je je omslagdoek zo breed maken als je zelf wilt.

      • Dank je wel! Ik ga zsm wol/acryl of katoen kopen zodat ik eraan kan gaan beginnen! Nu al zin in!

  16. Heel leuk patroon! Met niet te dunne wol en haaknaald 5 in een halve dag al bijna een sjaal gehaakt. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

  17. Pingback: The first one | Stephni loves yarn

  18. bedankt voor dit mooie patroon ben er meteen aan begonnen met grijs zwart gemeleert garen en hij wordt mooi bedankt voor de goede uitleg:-)

  19. Wat doe je eigenlijk met de laatste toer? Zodat die er hetzelfde uitziet als de eerste.
    Nu is een kant recht en een kant met waaiers.
    Bedankt voor het mooie patroon trouwens!

  20. Dank je wel voor het ontzettend leuke patroon. Ik heb nog nooit gehaakt en heb het mijzelf gelijk moeilijk gemaakt maar ik moet zeggen dat voor een eerste haakproject ik erg trots ben 🙂

  21. Dank je wel voor dit mooie en leuke patroon maar ik gebruik dit patroon voor een bolero. Mijn vraag is: hoe kan ik minderen?

    • hoi Remy je moet een waaier weg laten of een halve en dan later weer op vullen als je het afwerkt :-

      • Ik had al zo’n vermoeden, maar wilde het even zeker weten… dank je wel voor je tip en antwoord 😉

  22. Heel leuk patroon en een duidelijke uitleg, dankjewel!
    Ik zou alleen graag de onderkant ook recht krijgen, net als het begin. Is dit mogelijk? Ik ben nog niet zo’n ervaren haker dus ik heb er zelf niks op kunnen bedenken.

  23. Bedankt voor je patroon. Ik ben met deze sjaal bezig, het is mijn eerste project. Ik wil er een dubbele col van maken, nu ben ik zo’n beetje tegen het einde van de sjaal, maar nu vraag ik mij af: hoe eindig ik? Ik wil de uiteinden aan elkaar maken, maar de waaiertjes zijn natuurlijk rond. Hoe doe ik dat?

  24. Pingback: Gehaakte sjaals | Crearies

Reacties zijn gesloten.