Grr.

Anderhalve week geleden kreeg ik een brief van de gemeente over Pinda. Pinda stond tot dan toe bijgeschreven in het paspoort wat ik na haar geboorte speciaal met dat doel aanvroeg. Maar die bijschrijvingen die gaan verdwijnen met ingang van 26 juni 2012 of iets eerder of later. Pinda moest dus een eigen identiteitskaart of paspoort hebben.

Maar, de gemeente kwam ons tegemoet door deze brief te sturen. Want als je een pas aanvroeg voor het eind van dit jaar dan betaalde je maar E9.20. Vroeg je hem aan na de jaarwisseling dan kon je E30.00 gaan betalen. Stoom vloog uit mijn oren. De onzin! De kosten! Potverdorie, heb ik een duur paspoort aangevraagd vanwege de bijschrijving, voorheen had ik altijd een identiteitskaart. Had ik al betaald voor de bijschrijving. Had ik al betaald voor de pasfoto’s van een baby van toen 3 maand, kon ik nu alles weer regelen en betalen.

Ik belde voor een afspraak want gaf de gemeente aan, de wachttijden zouden nog wel eens op kunnen lopen. Kreeg een nukkige mevrouw aan de lijn die niet begreep dat ik niet alle dagen langs kon komen en die niet in de middag kon plannen omdat ze die tijden vrijhielden voor schoolgaande kinderen. Mijn kind was nog geen 4 en dus nog niet schoolgaand, wendagen doen ze niet aan bij de gemeente. Ik fietste met Pinda door flinke tegenwind naar de fotograaf voor pasfoto’s en ze werkte niet mee. Dikke krokodillentranen biggelden over haar wangen, ze vond het eng. Gelukkig wilde ze die middag wel op de foto met 650 prinsessestickers als beloning  in het vooruitzicht. E9.00voor pasfoto’s, tweede setje voor de halve prijs want de gemeente wil er één, papa en mama willen er beide één voor in de portomonee en de opa’s en oma’s kunnen we natuurlijk ook niet overslaan. E 13,50 dus plus een euro voor de stickers.

De afspraak stnd voor vanochtend om 10.00 en ik moest mij melden bij de receptie. Daar kreeg ik een speciaal volgnummer voor mensen met een afspraak. We namen de lift naar boven want Pinda drukt graag op knopjes, en konden zowaar meteen doorlopen want mijn volgnummer stond al op het bord bij balie 9. Maar bij balie 9 stond al een mevrouw (die ik toevallig kende) en die had een heel ander nummer. De baliemevrouw snapte er niets van. Ik had waarschijnlijk een verkeerd nummer gekregen bij de receptie. Ik moest een nummer hebben met een U ervoor. Ik had een V nummer. Ik moest maar even naar de nummerautomaat en dan drukken op aanvragen kaart/paspoort en dan zou ik een goed nummer krijgen. Ik liep erna toe en er kwam een A nummer uit. Ik weer terug naar die mevrouw en die vertelde mij dat de U nummers gereserveerd waren voor de mensen met afspraak. Maar die had ik toch ook? Jaha, maar dat hadden ze beneden verkeerd gedaan en daar kon zij niets aan doen. Maar de wachttijden waren kort vandaag. Wachttijden riep ik verontwaardigd? Ik wil geen wachttijd want ik heb een afspraak! Niets aan te doen was het antwoord.

Ik wachtte. Een kwartier. Een kwartier te lang. Toen ik aan de beurt was zei de meneer dat ik voor deze zaken ook een afspraak kon maken. Als hij een stropdas had gedragen dan had ik hem zo over de balie getrokken denk ik. Weer betalen E9.20. De pas kunnen we vanaf aanstaande maandag afhalen, dan moet Pinda wel weer mee. Waarom vroeg ik, en waarom moest ze vandaag mee? Het kind kwam niet boven de balie uit en er is geen een keer moeite gedaan om naar haar te kijken om te zien of de pasfoto overeenkwam met het kind. Ik had het buurmeisje mee kunnen nemen en haar een kaart kunnen kopen met Pinda’s naam erop.

Dus; E13,50 aan pasfoto’s, E9.20 identiteitskaart, E1,00 prinsessestickers, twee ritjes naar het centrum met zware tegenwind. Maar een kijkje bij het functioneren van de overheid? Onbetaalbaar!

12 thoughts on “Grr.

  1. Ja je kunt het van de negatieve kant bekijken….maar je kan het ook positief bekijken je hoeft nu in elk geval geen 30 euro te betalen voor een id kaart……

    • @Mariska: Of ze hadden de oude regeling natuurlijk kunnen laten afvloeien, mijn paspoort is nog even geldig en bij het verlengen hiervan had de nieuwe regeling in werking kunnen treden. Of ze hadden het jeugdtarief kunnen houden want een verhoging met meer dan 200% is niet normaal in mijn ogen.

  2. Fijn is dat he. Ik moet hier ook nog. Alleen woon ik maar een paar kilometer bij je vandaan (denk ik) en moet ik bijna naar de Duitse grens voor ons gemeentehuis. En volgens mij kan ik daar geen foto’s laten maken, wij komen eigenlijk nooit in Denekamp, dus eerst naar de stad voor foto’s en inderdaad maar hopen dat de peuter mee wil werken. En dan 2x met de auto bijna een half uur rijden en weer terug voor haar id-kaart. En dan eind volgend jaar het hele circus weer opnieuw voor mijn eigen paspoort. Een hoop gedoe om niets wat mij betreft. Voor die kleine kinderen is het toch waanzin. De pasfoto van de peuter in mijn paspoort is van toen ze 4 maanden was. Een knappe man die daar mijn peuter in herkent.

  3. join the club, jij hebt nog mazzel. Jij hoeft het maar voor 1 kind te regelen.
    Ik ga morgen gezellig met 3 knapen pasfoto’s maken en naar het gemeentehuis. En ja, mijn paspoort is ook nog geldig tot juni 2014. Lullig, maar wat doe je eraan. Ik heb geen afspraak gemaakt, schijnt toch niet te helpen. Wens me maar succes.

    Groetjes,

    Simone

  4. Even een tip voor iedereen die nog naar het gemeentehuis moet:
    Eerst een nummertje trekken en daarna pasfoto’s gaan maken en de rest van je boodschappen doen. Tijd genoeg voor…..

Geef een reactie

