Kouwe koffie

Ik hou van alles waarin koffie zit. IJs met koffiesmaak, koekjes en snoepjes met die smaak, tiramisu die je lekker maakt met een flink sterk kopje espresso. Ik vind een cappucino lekker, irish coffee, italian coffee dat soort dingen, kom maar op! Maar het gekke is, een gewoon kopje koffie krijg ik al jaren niet meer weg. Vind het gewoon niet lekker meer.

Maar wat ik echt het allerlekkerst vind is ijskoffie. Dat soort dat je in de supermarkt kunt kopen met een espresso of cappucino smaakje. Of wat ik afgelopen zomer had, een drankje wat meer een granita was van koffie, ijskoud, te kauwen en met een beetje geduld te drinken (van DE geloof ik). Heerlijk! Ik heb verschillende zelfmaakrecepten geprobeerd maar niets haalde het bij het kant en klare gekochte product. Die dingen zijn niet zo goedkoop en ik prijs mezelf gelukkig dat hier geen Starbucks zit, ik zou vaste klant zijn. En die dingen zijn ook niet zo geschikt voor diabeten helaas. Maar ik mis het zo! Dus ben ik toch maar weer op zoek gegaan naar een recept zodat ik ook de suikers enzo enigzins kon beheersen. Die van pioneer woman zag er goed uit, maar oei, 2 gallon koffie ineens maken? Dat kan zij misschien kwijt in haar Amerikaanse koelkast, maar die Nederlandse van mij is toch een stukje kleiner. En omrekenen van de hoeveelheden en verkleinen in de goede verhouding, daar ben ik nog nooit goed in geweest. Toen vond ik (ergens, kweetnietmeerwaar) een ander recept.

1/3 cup (vers) gemalen koffie en 1 1/2 cup water. Het water moet koud zijn, het is een ‘cold brew’ gewoon koffie zetten en dat af laten koelen geeft absoluut niet hetzelfde effect. Kijk daar kon ik wat mee! De matroesjka’s werden weer van stal gehaald en er werd een heel vies goedje gemaakt door de beide ingrediënten bij elkaar te gooien en die dan minimaal 8 uur, liever 12, in een afgesloten container te laten staan.

Ik verdubbel het recept… komt toch wel op!

Na die tijd giet je het door een koffiefilter in een ander afsluitbaar containertje en het zwaartse werk is gedaan. Daarna maak je hem lekker. Heel erg lekker. Eerder klopte ik melk op en goot ik dat erover heen, 50% koffie en 50% opgeklopte melk. Lekker maar het was het net niet. Pioneer woman had wat beters bedacht.

Gezoete gecondenseerde melk. Gezoet met veel suiker, weer niet erg verantwoord maar als je één lepeltje toevoegt en maar één kopje per dag drinkt dan kan dat vast geen kwaad besloot ik. Voor de mensen die dit niet kennen; het is stroperig, doet denken aan gesmolten witte chocolade, smaakt heerlijk zoet en romig naar een soort van toffee-achtige-creme en is gewoon magisch…

Scherpe foto’s maken met in één hand de lepel en in de andere de camera is nog niet mijn beste vaardigheid. Zeker niet met druilerig weer.

Heerlijk! Je kopje half vullen met koffie, dan één (koffie)lepeltje gecondenseerde melk erbij wat precies zorgt voor de juiste zoetheid en romigheid en aanvullen met heerlijke koude verse melk. Ik drink dit ’s morgens na het naar school brengen van Pinda, in mijn eentje met alle aandacht voor het kopje met zijn inhoud. Helemaal alleen voor mij. En zolang de injectie met B12 niet aanslaat zorgt dit wel voor wat energie!

11 thoughts on “Kouwe koffie

    • @Ragna: YEP! Één van mijn lievelings ik-trakteer-mijzelf kadootjes die ik ooit gehaald heb! Ze staan altijd te pronken op het aanrecht, zo blij ben ik ermee! Ze zijn van M-cups en gewoon online te bestellen.

      • Besteld!
        Een voor mijzelf, voor als ik ooit weer echt aan de kook raak, en 1 als kadootje.. geweldige tip van je, dank je wel!!

  1. Die matroejskas zijn prachtig! Vanuit de VS hebben wij een setje meegenomen voor een vriendin die er erg blij mee was.
    Enne, koffie… als er iets is wat ik altijd erg lekker vind en vond is het wel koffie, maar sinds ik zwanger ben…. Vooral alle koffie uit de automaat hier op werk. Brrrrrr

  2. Er gaat een compleet nieuwe wereld voor me open. Helemaal sinds mijn man een aantal weken geleden de Miss Silvia kocht. Maar mijn hobby is het nog niet geworden, koffie zetten. Het drinken ervan wel, maar dan alleen de latte-varianten.

  3. Pingback: Sugar Cinnamon Bread | Ragna blogs…

  4. Pingback: SuikerKaneelBrood | Ragna Ja

  5. Dankzij Ragna Ja dus je blog ontdekt. En die IJSKOFFIE!!!! Potjandriedubbeltjes dorie wat ziet dat er lekker uit. Ga ik morgen maken.

Geef een reactie

