Apekop

En om het verhaal helemaal compleet te maken en van ons erg verwende ouders te maken; niet alleen dinsdag hadden we een echo maar ook donderdag! Donderdag dan wel een medische groeiecho in het ziekenhuis maar toch. De echoscopist (niet dezelfde dus als dinsdag) stond versteld van de kracht van Koosje, Koosje maakte het maken van een echo moeilijker door steeds maar weer dat echo-kijk-ding van mijn buik af te schoppen. Dat had de echoscopist nog niet meegemaakt bij 28 weken. Ik werd meelijdend aangekeken, want ik zou zo langzamerhand toch wel helemaal blauw zijn geschopt. Maar dat valt reuze mee eigenlijk, tuurlijk leveren de erg harde schoppen waarbij het lijkt of Koosje een aanloop neemt wel ongemak op maar daarna is het ook weer over. Of dat over tien weken nog zo zal voelen… Maar voor nu gaat het goed.

Koosje was tussen dinsdag en donderdag al weer helemaal gedraaid, donderdag was er een stuitligging. 10 minuten later lag Koosje nog in een stuit maar was al met de rug aan de rechterkant gaan liggen in plaats van aan de linkerkant toen de echo begon. Dit kind draait straks nog tijdens de bevalling. Het draaien voel ik wel goed, dat moet blijkbaar gebeuren met gestrekte benen ofzo en het zorgt meteen voor een hele zwaartepuntverschuiving en een scheve buik.

Met Koosje was alles goed, wat wel mooi is met die groeiechos’s is dat alles zo goed gedocumenteerd wordt, zo konden we zien dat het grote hoofd, de bolle buik en de korte pootjes wel steeds meer in verhouding met elkaar kwamen te staan, altijd leuk om te zien hoe zich dat ontwikkeld. Ik heb dus veel vruchtwater, ze hanteren een waarde tussen de 5 en de 25 als normaal en ik zit op de 21. Vraagt me niet welke eenheid bij die 21 hoort, maar ik zit dus op 21. 

En dat zorgt voor een flinke pens en die brengt ook wel weer wat moeilijkheden met lopen en dingen doen met zich mee en dat is niet altijd handig met een vierjarige die naar school moet. Nu is mijn vierjarige ontzettend meelevend en kunnen we haar goed uitleggen waarom dingen anders moeten gebeuren, lieve lieve Pinda. Lieve Pinda, die gisteren voorstelde om de baby apekop te noemen, dat vond ze wel een leuke naam…

Geef een reactie

