1/12 verjaardag

Koosje is alweer één hele maand. Het voelt alsof hij er altijd al is geweest en tegelijk staan we met verbijstering te kijken dat het alweer een maand geleden is dat hij geboren werd.

Koosje slaapt de nacht al bijna helemaal door. Hij wordt alleen wakker op gezette tijden omdat hij zijn speen nodig heeft, niet voor een voeding. Koosje is wel over op de fles wegens niet groeien op borstvoeding. Overgaan op de fles was vreselijk voor mij, ik wilde zo graag borstvoeding geven, ik heb een hele goede begeleiding gehad van de kraamzorg en van het consultatieburo maar uiteindelijk was het allemaal te tijdrovend, eerst voeden, dan kolven, dan dat geven en nog een kleuter rond hebben lopen. Het voelde weer als falen, Pinda is ook snel overgegaan op de fles wegens niet groeien, maar toen het eerste flesje erin ging voelde ik mij ontzettend opgelucht. Borstvoeding geven onder de constante spanning die ik schijnbaar toch had was niet fijn. De fles dus. En meneer groeide en was tevreden. Dan maakt het ook niets meer uit, gelukkig kind betekent een gelukkige moeder in dit geval!

Koosje is nog steeds makkelijk, maar ook wij zijn makkelijker hoor, iedereen zou met een tweede kind moeten beginnen! Hij heeft ondertussen wel meer last van krampjes en slaapt moeilijker in en dan het liefst op de arm of in de draagdoek. Koosje bakeren we in in een hydrofiele luier, daar wordt hij eerst heel boos om. De eerste tien minuten dat hij ingebakerd ligt noemen we al ‘de ontsnappingspogingentijd’. In de draagdoek net zo. Meneer wil niet vast liggen. Meneer wil vrijheid. Maar meneer slaapt beter als hij zichzelf niet de hele tijd slaat. Na een paar minuten wordt hij rustiger om dan als een blok in slaap te vallen.

Koosje is sinds vorige week om zich heen aan het kijken, en hij volgt ons ook. Je ziet dat zijn ogen meer zien. En hij lacht steeds meer, nog niet bewust om een reactie van ons te krijgen maar ik weet zeker dat het geen toevallige stuipjes zijn, ik geloof dat baby’s lachen als ze gelukkig zijn. Hij lacht soms als hij huilt vlak voordat hij de fles krijgt en dan ineens het geluidje hoort van de flesklaarmaakwerkzaamheden. Hij lacht soms als ik hem een schone luier geef. Hij lacht soms als hij ons ineens ziet. En hij heeft een mooie lach!

Wij zijn allemaal verliefd op hem.

6 thoughts on “1/12 verjaardag

  1. “Iedereen zou met een tweede kind moeten beginnen!”
    Zo herkenbaar en door mij ook vaak aangehaald, al is het inmiddels al een generatie geleden.
    Bij je eerste kind is alles nieuw, eng, help, waaromisdieluiergroen, waaroomhoesthijnu, waaromlachthijwelniet, waaromwordthijwakker, en waaromslaapthijdoor en hellupwatdoeikfout!!!
    En bij je tweede is het meer, “Ach…. over een week is het weer over……:-)
    Maar wat een prachtig kereltje. Absoluut de mooiste baby van 2012…..

  2. Wauw! Wat een mooie foto’s van jullie kleine man! Geweldig ook zo op die gehaakte deken! (ik heb er ook een klaar liggen voor foto’s na de geboorte). Wat goed dat het zo goed met Koosje gaat! Vooral zo doorgaan zou ik zeggen! Geniet! xxx

  3. Voel je niet schuldig over het stoppen van de borstvoeding. Nergens voor nodig. Je hebt het geprobeerd, en het is niet gelukt. Je hebt er genoeg aan gedaan. Dus dan is het gok goed! Geniet van je ventje, hij groeit nu goed en dat is ook belangrijk.
    Het is trouwens een mooi ventje!! 🙂

Geef een reactie

