Tricot koorts

Heel lang geleden kocht ik een overlock. Heel erg lang geleden. Ik deed hetzelfde wat ik met de borduurmachine deed, je zou denken dat ik eens een keer zou leren van mijn acties, ik sleutelde er dus teveel aan en maakte het niet beter en schoof de overlock aan de kant. Maar oooh, dat steekt hè. Dat je dan van die leuke shirtjes langs ziet komen op het www in van die stofjes die je gewoon niet zo als een kant en klaar shirtje uit de winkel kan halen. En dat je weet dat je gewoon én een overlock én een goede naaimachine hebt staan. En als anderen dat kunnen dan moet ik dat toch ook kunnen? Potverdepotverdepotver, ik gaf mijzelf een schop onder de kont en haalde de overlock uit de kast en ging bezig. En zowaar, ik weet eigenlijk niet wat ik deed maar hij deed het weer. Ik had nog wat tricot in de kast en had wat boordstof ooit bij de kringloop vandaan en ik ging oefenen en oefenen. Het eerste shirtje dat ik maakte was simpelweg prullenbakvulling. Ik knipte de boordstof te kort af en kon die dus niet meer netjes wegwerken ik lockte te enthousiast en dus scheef enzo. Het tweede shirtje begon ergens op te lijken en het derde shirtje draagt Koosje hier.Ondertussen heb ik er nog een extra band aangezet onder voor mijn baby met mega lang bovenlijf.

Koosje met Ken, Pinda’s broertje of zoontje afhankelijk van haar stemming

Ik maakte van joggingstof ook nog Koosjes broek al zette ik de snelheidstrepen net niet genoeg naar de naad (leermomentje). En ik maakte voor Pinda een slaapshirt, van stretch badstof en een borduursel van een aap die ze er niet op wilde eerst en in tranen uitbarstte en daarna nog harder moest huilen toen ik zei dat ik hem er dan niet op zou zetten want toen moest het aapje juist wel weer erop. Kleuters. Je zou ze.

En al heb ik geen detailfoto’s (zelfs geen scherpe foto’s, snertweer) geloof me, ik heb gewerkt met de overlock, met boordstof, met envelopsluiting, met een tweelingnaald. Met alles. En nu durf ik een beetje te zeggen dat ik een beetje kan naaien met tricot.

En nu moed verzamelen om in dit lekkers de schaar te zetten!

 Edit: ik heb erg veel gehad aan de beschrijving van Oontje bij het maken van het shirtje met de enveloppehals.

5 thoughts on “Tricot koorts

  1. Wat een prachtige stofjes! En, ondanks je gemopper op de foto’s, zien de voltooide stukken er ook super uit. Waar haal jij je tricot-patronen vandaan? En de stofjes?

    • @Wiek: de tricot patronen uit de knippie’s die ik nog had, maar de ottobre schijnt ook erg goed te zijn (ik ben van plan om de nieuwe aan te schaffen, daar staat veel voor Pinda in). De stoffen heb ik nu bij kleurenmix.nl vandaan, lekkere snelle service en de stoffen zijn echt heel mooi. Zij importeert weer uit Duitsland, ondertussen ben ik ook al bij de bron aan het kijken michas-stoffecke.de maar daar heb ik zelf nog niet eerder besteld.

  2. Tjongejonge, wat ontzettend prachtig! Mooie kleurencombi ook! Ben net begonnen aan “jouw sjaal” maar ik merk dat ik m haak met een te kleine haaknaald, zodat ie niet heel mooi open wordt. Dus dat wordt weer uithalen, en met een dikkere naald opnieuw beginnen. Gelukkig schiet je snel op met het patroon 🙂

    Maar ehm, een naaimachine etc heb ik niet, dus dit blijf ik dan maar op digitale wijze bewonderen. Want wat heb je dat leuk gedaan!

Geef een reactie

