Hoe het toch nog

allemaal goed kwam.

Ik bestelde een tijdje terug een Ottobre (of twee) na heel veel lovende reacties te horen her en der. Ik had tot dan toe alleen ervaring met de Knippie en bij elk patroon wat ik ooit maakte had ik wel een fout gevonden. Eerst dacht ik dat het aan mij lag maar nee hoor, mijn toenmalige juf vond dat ook. Kleine foutjes, over hoe je de patronen op de stof plaatst, patroondelen op dat kleine plaatje haalde je niet zo uit het patronenblad. Of maten die bij de verkeerde streepjes staan dus bijvoorbeeld een onderkant die steeds langer wordt naarmate je een kleinere maat neemt. Van die irritante dingen. En ik heb weinig echt hele mooie dingen met mouwen eruit gehaald. De mouwen stonden altijd een beetje op. Dat lag wel aan mij. Of toch niet? Ik heb nu een aantal patronen gebruikt van de Ottobre en daarbij liggen de mouwen mooi plat? Hoe dan ook, ik ben om. Ottobre is het voor mij. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat er nog een Ottobre mijn kant op komt. Of twee.

Ik was dus helemaal enthousiast toen de brievenbus klepperde en ik wilde meteen een hoodie voor Pinda maken. Blad 2012-4 patroon 27. Gewoon nu en direkt, herkenbaar voor iemand? Maar niet met mijn mooie en nieuwe tricootjes, daar bestaat nog steeds een stukje knipangst. Bovendien heb ik daar niet genoeg van. Maar ik had nog wel een flink stuk fleece waar een productiefout in zat. Een strook over de hele breedte die niet mooi was. Maar aan beide kanten van die strook zat nog heel erg veel fleece en ik kocht het voor een prikkie. En ik had nog een waskussenhoes van de Hema met vogeltjes en roze enzo. Die vond ik zo mooi dat ik die niet weg kon doen, maar om die hoes nou te gebruiken bij Koosje dat ging me ook weer iets te ver.

En het werkte! Heel erg goed! Ik had alleen geen rits maar een tripje naar de markt kon dat wel oplossen. Waar een jongen met jeugdpuistjes mij hartelijk uitlachte toen ik vroeg om een rits van 38 centimeter (die Ottobre voorschreef). Schijnbaar zijn die deelbare ritsen er alleen in 20-25-30-35-40 enz centimeter te krijgen. Wist ik veel. Ik kreeg weer iets respect terug van hem toen ik op zijn vraag wat er mis was met de rits die erin zat antwoorde ‘dat het vest nog geen rits had’. Hij kreeg grote ogen en zei ‘gôh dat u dat kan’. Het was nog leuker geweest als hij mij geen u had genoemd.

Daarna bedacht ik mij om 3 uur ’s nachts dat ik ook nog een flinke rest grijze joggingfleece had, ideaal voor mijn koukleum. En een heel mooi licht rekkend winterkatoentje.   Ja, en toen verknipte ik de zak tot drie keer toe en moest ik één zak niet recht van draad knippen. En zette ik de voorkant verkeerd om aan de achterkant. En knapte mijn tweelingnaald halverwege een moeilijk maar tot dan toe geweldig gelukt sierstiksel. En moest ik weer een nieuwe rits halen maar bleek dat 40 centimter toch echt te lang was. De 38 centimeter van Ottobre was perfect geweest. En toen was het ineens zaterdag, haalde ik een nieuwe rits van 35 centimeter en had ik ineens tijd achter de naaimachine en kwam alles goed.

Wij vinden het thuis allemaal een heel mooi model. Een beetje aansluitend en lekker stoer. En leuk door de ronde zakken.

En lekker met een grote muts. Die ik voerde, dat stond niet in de beschrijving zag ik later, ik dacht van wel maar had het zelf verzonnen blijkbaar.

En de mouwen met de grote manchetten die goed aansluiten en heerlijk zacht zijn.

Die Ottobre. Dat is toch echt een aanrader.

6 thoughts on “Hoe het toch nog

  1. Heel mooi geworden en helemaal met je eens wat betreft de frustratie rond de knippie, nooit helemaal goed en vaak onlogisch in de beschrijving. De ottobre vind ik ook zoveel beter, maar ook hier knipangst…

Geef een reactie

