Sjaal muts kabouter

IMG_0921

Ja, kijk, weet je wat nu zo’n groot probleem is? Pinterest. Het is gewoon te leuk en gaat steeds in de weg van mijn voornemens zitten om dingen eerst af te maken. Gelukkig haak ik snel.

IMG_0926

Pinda kan niet genoeg sjaals en mutsen hebben. Het is een koukleum die zomer of winter graag iets om of op haar hoofd heeft. Dit is natuurlijk niet de meest warme sjaal/muts, de snijdende wind van de laatste dagen houdt hij niet tegen maar het is wel een hele leuke.

IMG_0927

Ja toch?

IMG_0928

Het is heel erg simpel te maken. Je maakt een lange lange lange sjaal, lang genoeg om je hoofd te bedekken, voorlangs te kruizen, achterlangs te kruizen en dan nog een stukje over te hebben om er voor een knoop in te maken. Maak je sjaal dus lang! Haak hem daarna zo breed als je de sjaal wilt hebben. Leg het midden van de sjaal op de bovenkant van je hoofd en bepaal tot waar de muts moet komen. Tussen die twee punten links en rechts haak je dan door, zo ver dat je hele hoofd bedekt wordt. Je hebt dan een lange sjaal met een rechthoekig gehaakt stuk in het midden eraan. De bovenkant van dat rechthoekige stuk haak je dan aan elkaar, pompom erop en klaar.

IMG_0923

8 thoughts on “Sjaal muts kabouter

  1. Opnieuw weer hele mooie foto,s.Dezelfde kleurtjes heb ik ooit vroeger gebruikt om ponchos voor de dochters te maken.Het zijn mooie combinaties.
    .

  2. @Boukje: Ik gebruik altijd alle steken door elkaar heen. Eigenlijk zijn het voornamelijk stokjes hoor, de ene keer één stokje in één stokje van de voorgaande reeks, dan weer twee stokjes in dezelfde ruimte en de volgende overlaan, dan weer drie stokjes en twee ruimtes overslaan. Het patroon is verder niet origineel van mij, die is gewoon losjes gebaseerd op allerlei sjaal/mutsen die ik op Pinterest langs zag komen.

  3. Wat een gave muts en sjaal in 1!!
    Mag ik vragen hoeveel cm de lengte van de sjaal is en hoeveel rijen je hebt gehaakt, voordat je met het mutsgedeelte bent begonnen?
    Alvast bedankt!

    Groet, Monique

    • Hoi Monique. De sjaal ligt nu nog opgeborgen op zolder dus ik kan het niet zo makkelijk even controleren. Ik heb gewoon eerst een ketting gehaakt die ruim genoeg was om twee keer omgewikkeld te worden en dan nog een knoop erin gelegd kan worden. Daarna haak je hem zo breed als je wil voor je aan de muts begint.

Geef een reactie

