Ontdekkingsreiziger

Pinda: Mama, hoe worden stoplichten gemaakt? Ik was aan het fietsen en antwoorde maar ontwijkend dat die dingen in de stoplichtenfabriek worden gemaakt. Mevrouw vond dat niet voldooende en vroeg door. Ja maar, hoe dan? In welke fabriek? En hoe werkt dat? En welke machines gebruiken ze? En toen ik zo goed en zo kwaad mogelijk uitlegde hoe een stoplicht in elkaar zit (plastic buitenkant, glas met een kleurtje erachter en daar achter zitten lampen en dan zitten er ook allemaal snoertjes aan en elektriciteit maar daar snapt mama nooit wat van en dat zetten mensen dan in de grond en dan graven ze een geul voor die snoertjes en dan doet het stoplicht het). Was ze voor even tevreden. Maar daarna wilde ze weten hoe verkeersborden gemaakt worden. En hoe stoeptegels gemaakt worden. En hoe huizen gebouwd worden. “En mama, ik wil ook daarvan weten hoe ze gemaakt worden, in welke fabriek en met welke spullen enzo. Ik wil het gewoon weten, ik wil ALLES weten” zuchtte ze. Het arme meisje loopt nu al tegen de beperkingen van haar moeder aan.

Maar wees gerust lieve kleine schat, er is een hele grote wereld gevuld met wonderlijke zaken en mensen die dingen uit kunnen leggen die mama niet uit kan leggen. Jij komt er wel.

2013-02-26-16.33.30

2 thoughts on “Ontdekkingsreiziger

  1. Mooie fase is dit. Het viel mij op toen Stan weer thuis kwam na een weekje uit logeren te zijn geweest: hoeveel ik bezig ben met waarom-vragen en uitleggen en communiceren en duidelijk maken…

Geef een reactie

