Hemels

We gingen in de vakantie naar Paleis ’t Loo. Pinda vindt dat steeds wat aantrekkelijker, kastelen en prinsen en prinsessen. En draken, dino’s en reuzen ook. Dat zijn de standaard meet maten geworden. Toen ik zei dat het een heel groot paleis was wilde ze weten of het zo groot was als een dino en een reus. Mr. Big antwoorde iets in de trant van tien reuzen en een halve dino. Moest het kind helemaal gaan bedenken hoe groot een halve dino was. Op naar het paleis.  Althans, dat was de bedoeling maar er stond een gigantische rij naar de ingang toe. Bleek dat de kroon en alle andere zaken die uitgestald waren bij de kroning van WimLex daar in een expositie stonden. Leuk om te zien, maar niet leuk genoeg om de massa te trotseren. 

We gooiden de plannen om en gingen naar het openluchtmuseum in Arnhem. Ook leuk. Ook heel erg leuk. Eigenlijk best wel heel erg geweldig. Het was voor mij al een flinke tijd geleden dat ik er was geweest. We reden rond met de oude trammetjes die er zijn en stapten uit bij het eerste station. Daar was een tentoonstelling over verzamelingen en een depot. Zo leuk. De treintjes van Ed Nijpels stonden er, prachtige polaroid camera’s, een verzameling pijpen en inpakpapier, spaarpotten en religieuze beeldjes. Elke verzameling een eigen kamer. Maar de leukste en meest verrassende vond ik toch wel deze.

IMG_1366

Zie je het? Iets dichterbij.

IMG_1367

Ja. Kotszakjes uit de vliegtuigen. Geweldig. 

IMG_1369

En eind verderop, langs de Tilburgse arbeiderswoninkjes, langs de brouwerij (lekker fris biertje geproefd), langs het cafe, daar stond een huisje wat me wel aansprak. Mooi rieten dak en zwarte betimmering rondom. De Vlaamse schuur uit Etten-Leur. Met een moestuintje erbij. Daar zou ik best wel kunnen wonen. Maar iets verder op stond nog iets.

IMG_1372

Ik zeg, jaag die mensen van mijn erf af en doe de deuren dicht, hier woon ik. Op de achtergrond zie je de roomboter en kaasfabriek. En die kaasjes die ze daar maken zagen er niet onsmakelijk uit…

IMG_1376

Maar ondertussen was ik weer afgeleid. 

IMG_1375

Ik kan er niets aan doen, zo’n moestuintje dat vind ik toch fantastisch. Ik heb wat bakken staan in de tuin maar mijn tuin is eigenlijk te klein. Ja, er past wel een moestuin hoor maar ik wil ook wel wat siertuin hebben en een plekje om te zitten. Voor nu hou ik het maar op mijn bakken met bonen en erwten, wortels en sla en thee (munt). En aardbeien en spinazie. En boompjes met appels en peren. … Wat klaag ik eigenlijk?

IMG_1373

Pinda was huisjes kijk moe en had de speeltuin gezien. Mr. Big was loopmoe en wilde wel zitten. Ik dumpte de helft van mijn gezin in de speeltuin en ging met Koos een wandelingetje maken door de kwekerij en de kruidentuin. Met appelbomen en peren in de meest mooie leivormen. Ik stopte mijn neus in de citrusbloesems en snoof één van de lekkerste geuren die van een bloempje kunnen komen op. Citrusbloesems, pioenrozen, kamperfoelie en lavendel. Hoewel lavendel dan weer een kruid is geloof ik. Of is kamperfoelie dat ook? Vast wel. Het ruikt in ieder geval hemels. En toen liep ik door de kruidentuin en moest ik even een blaadje citroenverbena aaien waardoor je vingers zo heerlijk gaan ruiken. Lekkere blaadjes. Net zoals munt en citroentijm. 

IMG_1378

Nouja. Openluchtmuseum in Arnhem is in ieder geval een grote aanrader.

One thought on “Hemels

Geef een reactie

