Tandenfee

Ik kreeg een belletje van school op het meest nare tijdstip; onder schooltijd. Dan gaan je benen al trillen voordat je opneemt.  Pinda, mijn mooie mooie bijna ongeschonden Pinda (als je niet te goed naar haar knieën kijkt) was van het klimrek gevallen en de juf vertelde dat er wat tanden scheef zaten. Ze zei zelfs dat het een naar gezicht was. Of ik haar op kon halen en dat het wel slim was om ook even de tandarts te bellen.
Help. Ik zat met een Koos met koorts. Ik zat met een fiets en zonder auto, wat op zich geen probleem is maar met een zieke Koos en een bloedende Pinda is een auto even een iets fijnere omgeving. Gelukkig had ik een buurvrouw en een buurman die niet alleen Koos opvingen maar ook mij naar school en tandarts wilden rijden.  En nou, juf had niet overdreven. Het was echt een naar gezicht. Een apathische Pinda, met traanvlekken overal, een erg dikke lip en veel bloed. Drie scheve tanden in haar mondje, zo scheef dat ik er misselijk van werd. Ik kan best wat hebben hoor maar ik heb snel last van knikkende knieën als het aankomt op vingers, tenen en tanden. En als zoiets dan gebeurt met mijn kinderen helemaal.

De tandarts werd bezocht en die zag al snel dat er twee tanden getrokken moesten worden. Gelukkig heeft ze nog overal melktanden. Haar linkervoortand moest eraan geloven en de tand ernaast ook. Voor het trekken had hij geen kracht nodig. De tanden zaten al zo los door de val. De rechtervoortand zit scheef en los maar die wilde hij laten zitten. Die kan nog wel zwart gaan worden maar hopelijk gaat ze die zelf snel wisselen. Het kind is zo ontzettend stoer. Amper een kik gegeven toen ze drie verdovingsspuiten kreeg, overal zelf naar toe gelopen. Weinig gehuild. Dus ik belde maar de huisarts toen we thuis kwamen. Die raadde me aan om haar ’s avonds maar even wakker te maken om te kijken of ze haar naam nog wist. Nou die wist ze wel. Die werd me toegesnauwd nadat ik haar wakker maakte. Geen hersenschudding gelukkig.

Nu heb ik dus een kind met minder tanden. Een kind dat zich afvroeg of gewoon wisselen ook zo zeer deed (agossie). Die alleen maar kan drinken met een rietje omdat haar lip nog dik is. Die huilt als haar tong per ongeluk langs haar tanden strijkt. Waarbij ik vandaag nog maar even niet de tanden poets want alles doet zeer. En dat doet mij ook zeer. 

image

8 thoughts on “Tandenfee

  1. ohhhh ik weet zo goed hoe je je voelt! Ik heb zelf ook een dochter die al 3 keer op haar tanden is gevallen en elke keer voel ik degrond onder me vandaan gaan. Ik weet dat er ergere dingen zijn, maar dit hakt er wel in! Heel veel sterkte en beterschap!! DIkke knuf!!

  2. Ach arm kind en arme jij! Ik weet hoe iets dergelijks voelt, gaat nooit meer over helaas…. laatst werd ik door mijn zoon (19!) gebeld, mam kom je me ophalen in het ziekenhuis. WAAAT, hij was aangereden door een auto en per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Godzijdank viel het uiteindelijk allemaal erg mee, maar de zenuwen….. Je hebt wel een heel stoer kind trouwens, dat ze zomaar alles over zich heen laat komen. Knuffel!

  3. Pfffffffffffffffffffffffffffffff
    Arme Pinda, arme mamma!
    Wel stoer hoor die meid, meer dan ik die van het hele verhaal hier al zit te rillen…
    Sterkte de komende dagen en hopen dat de grotemensentanden niet te lang op zich laten wachten.

Geef een reactie

